Kyrkan fortstter att bygga tempel runtom i vrlden

De nya templen ska byggas i Calgary i Alberta i Kanada, i Crdoba i Argentina, i Kansas City-omrdet i Missouri i USA, i Philadelphia i Pennsylvania i USA och i Rom i Italien.

De exakta platserna fr dessa tempel tillknnages senare. Inte sedan april 2000 har s mnga nya tempel tillknnagivits samtidigt.

Templen i Philadelphia och Kansas City-omrdet r ett resultat av kyrkans stadiga tillvxt i Frenta staterna som nu har flera dussin tempel. Templet i Calgary blir det ttonde templet i Kanada. Fr nrvarande finns det verksamma tempel alltifrn Halifax i Nova Scotia till Edmonton, och ett byggs i Vancouver. Kyrkans medlemmar brjade bostta sig i delar av provinsen Alberta ngra rtionden innan de frdades till Klippiga bergen i mitten av 1800-talet. Templet i Cardston i Alberta var det sjtte templet som byggdes efter pionjrernas ankomst till Salt Lake City.

Templet i Crdoba blir det andra i Argentina. Det frsta byggdes i Buenos Aires. Efter dagens tillknnagivande kommer det totala antalet tempel i Latinamerika att uppg till 34.

Templet i Rom i Italien blir det frsta i Medelhavsomrdet och det tolfte i Europa. Det kommer att betjna medlemmar i flera olika lnder och avsevrt minska bde p restid och kostnader fr medlemmarna i omrdet.

Templen skiljer sig frn vanliga kyrkobyggnader dr medlemmarna trffas fr sndagsmten och fr andra aktiviteter under veckan. Det finns tusentals sdana mteshus runtom i vrlden dit beskare alltid r vlkomna. Fr kyrkans medlemmar r templen de mest heliga platserna p jorden. De anvnds enbart fr utfrandet av heliga ceremonier som vigslar och religis undervisning som strker medlemmarnas relation till Gud och sina medmnniskor. Templet r en helig och fridfull plats, tskild frn vrldens jkt, dr kyrkans medlemmar ger hgtidliga lften till Gud.

Tempelbyggande har varit en del av kyrkans historia sedan dess frsta dagar. Kyrkans grundare Joseph Smith byggde tempel i Kirtland i Ohio, i Jackson County i Missouri och i Nauvoo i Illinois. Ngra dagar efter det att mormonpionjrerna anlnt till Saltsjdalen tillknnagav Joseph Smiths eftertrdare Brigham Young platsen fr Salt Lake-templet och det brjade byggas kort drefter. Det tog 40 r att frdigstlla Salt Lake-templet men de flesta tempel idag blir klara inom tre till fem r.

Frra veckan tillknnagav kyrkan ocks datumen fr ppet hus och invigning fr nsta tempel som frdigstllts. Templet i Draper i Utah, det 129:e templet i vrlden, hlls ppet fr allmnheten mellan den 15 januari och den 14 mars 2009. Drefter invigs det under tolv olika invigningssessioner mellan den 20 och 22 mars.