Joseph skall n av all vrlden bli knd

I r, 2005, firar vi 200-rsminnet av Joseph Smiths fdelse, terstllelsens profet. I var och en av vra frsamlingar och grenar har omrdespresidentskapet inbjudit varje barn, ungdom, ung vuxen och andra medlemmar att i r lra sig mer om Josephs liv och lrdomar. Eftersom Joseph ska bli knd av hela vrlden (Se Pris t den man, Psalmer, nr 16) s ska vi var och en strka vrt vittnesbrd om terstllelsen och Josephs gudomliga kall. I denna anda vill jag terge ngra av Joseph Smiths lrdomar som har haft srskild betydelse fr mig. Brigham Young sade en gng: Jag vill stndigt ropa halleluja nr jag tnker p att jag knde profeten Joseph. De sista orden Brigham sade innan han dog var: Joseph, Joseph. Hur vlsignade blir vi inte nr vi lr knna broder Joseph bttre! Hr r hans glada, profetiska ord om ngra viktiga evangeliemnen. 1. Uppbyggandet av Sion. Uppbyggandet av Sion r ett mne som intresserat Guds folk i alla tider. Det r ett mne som profeter, prster och kungar har uppehllit sig vid med srskilt intresse. De har med glad frvntan sett fram emot den dag i vilken vi nu lever Vi r det gynnade folk som Gud har [utvalt] till att frambringa de sista dagarnas hrlighet [Vrt] namn skall g i arv till framtiden. Vra barn skall st upp och vlsigna vrt namn. (History of the Church 4:609610) Jag glder mig t privilegiet vi nu har att f bygga upp Sion i Europa, omgivna av heliga tempel. Hr ska vi stanna, f mnga barn och fostra dem i rttfrdighet. P detta stt vlsignar vi hela det europeiska samhllet. De behver evangeliet! 2. Utva tro genom att arbeta en dag t gngen. Att utva tro r som nr ngon ska ta ner ett berg. Han trycker inte axeln emot det fr att f det att falla, utan lgger det i sin skottkrra och fr bort det dag fr dag, och fortstter tills hela berget r borta. (History of the Church 5:366) P samma stt utvar vi vr tro fr att hitta mnniskor som missionrerna kan undervisa, fr att hitta ngon att gifta oss med, fr att fostra barn och fr att uppfylla vra kallelser i kyrkan. Tro kan frflytta berg, men vi gr det en skottkrra t gngen, dag fr dag, och arbetar flitigt tills Herren hjlper oss att flytta p hela berget. 3. Vrdnad och vrdighet. Det som hr Gud till r av stor vikt, och endast tid och erfarenhet och djupa tankar kan utforska det. Ditt sinne, o mnniska, mste strcka sig lika hgt som den hgsta himmel, om du nskar leda ngon sjl till frlsning du mste st i frbindelse med Gud. Hur mycket vrdigare ro icke Guds tankar n det mnskliga hjrtats ffnga inbillningar! Inga andra n drar vilja gckas med mnniskornas sjlar. Hur ffnga och obetydliga hava icke vra andar vra mten vra samtal varit alltfr lga, alltfr vulgra fr Guds kallades och utvaldas vrdiga karaktr. (Profeten Joseph Smiths lrdomar, s 118) 4. Sanningen smakar gott. Detta r en god lrosats. Den smakar gott. Jag kan smaka det eviga livets principer och det kunna ni ocks Ni sger att honung r st och det gr jag ocks [N]r jag omtala dessa ting fr eder, som gvos till mig genom den Helige Andens inspiration mottaga [ni] dem lika sta och frjda eder mer och mer. (Lrdomar, s 306) 5. Den Helige Anden pverkar olika mnniskor p olika stt. Genom den Helige Anden utvidgas frstndet [och] frkas kunskapen mera hos den som r en bokstavlig avkomling till Abraham Den [r] lugn och fridfull [som] intelligensens rena ande, under det att den Helige Andens verkningar p en icke-jude r att rensa ut det gamla blodet och frvandla honom till en av Abrahams sd. [I denna process] pverkas kroppen kanske kraftigare och mera sknjbart fr gat. (Lrdomar, s 128129) 6. Att nrma sig Gud ger strre gldje. Ju nrmare mnniskan kommer fullkomligheten, desto klarare bliver hennes synpunkter och strre hennes gldje, till dess hon slutligen har vervunnit sitt livs onda och frlorat varje begr och lust fr att synda. Som de forngamla inhljes [hon] i [Guds] makt och hrlighet. (Lrdomar, s 46) 7. Vnskap bland medlemmarna. Lt mig uppst med de heliga, vare sig jag uppstiger till himmelen eller gr till ngon annan plats. Om vi g till helvetet, skola vi driva djvlarna ut genom dess drrar och gra en himmel av det. Dr detta folk finns, dr finns det ett gott samhlle Vnskap r en av de stora fundamentala principerna i mormonismen. (Den r avsedd) att kultivera vrlden och f stridigheter att upphra och mnniskor att bliva vnner och brder. (Lrdomar, s 272) 8. Lycka r vrt syfteml. Lycka r vr tillvaros syfteml och bestmmelse och skall bliva dess slutml, om vi fullflja den vg, som leder till lycka. Den vgen r dygd, uppriktighet, trofasthet, helighet och hllandet av Guds befallningar. (Lrdomar, s 219) M vi lra knna broder Joseph bttre s att vi kan finna mer lycka, vnskap, vrdighet och gldje medan vi sker att bygga Sion i omrdet Centrala Europa.