Intervju med ldste Quentin L Cook

ldste Cooks svar:
"Fr det frsta skapar det stor frvirring. Nyligen fick vi ett telefonsamtal frn en strre nyhetsorganisation som bad om tillstnd frn oss att filma i ett tempel tillhrande en mnggiftessekt som vi inte har ngot som helst samrre med. Det var ocks en annan nyhetsorganisation --- mycket respekterad --- som publicerade en bild av Salt Lake-templet och intill hade en berttelse om en mnggiftessekt. Denna frvirring r frsts inte till ngon nytta fr oss, och den ger inte lsarna ngon uppfattning om skillnaden. Vad r det d fr skillnad jag pratar om? Medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga --- som ofta kallas mormoner --- praktiserar inte mnggifte, och har inte praktiserat mnggifte p ver hundra r. Att anvnda ordet mormon fr att beskriva personer som praktiserar mnggifte r mycket frvirrande fr allmnheten. Det r ett stort bekymmer fr kyrkan eftersom vra medlemmar inte praktiserar mnggifte, och det gr att lsarna inte kan se denna stora skillnad. Nr man inser att det finns 13 miljoner medlemmar i kyrkan ser de flesta av dessa mnggiftessekter mycket sm ut. Skillnaden mellan dessa har inte klargjorts och det hjlper inte nr ordet mormon finns med i titeln. Jag vill rikta en vdjan till media. Vi har trffat dem, och fr det mesta gr de sitt allra bsta. Men jag vill rikta en vdjan till dem kyrkans vgnar att tydligt klargra skillnaden, att inte anvnda ordet mormon tillsammans med ordet mnggifte, att inte skapa ngot samband mellan Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga --- mormonkyrkan --- och mnggifte. De har inget med varandra att gra och alla skulle frst situationen bttre om de slutade med detta, och vi skulle uppskatta det.

Nr man tittar p kyrkan i dag s finns det ver 13 miljoner medlemmar. De finns utspridda ver hela vrlden. ver hlften av dem bor utanfr Frenta staterna. Ett stort antal av dem r konvertiter. Kyrkan har vuxit till antalet frn lite ver sex miljoner 1987 till ver 13 miljoner i dag --- och det finns inget samband mellan oss och dessa mnggiftesgrupper. Dessa mnniskor [medlemmarna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga] lever helt ordinra liv i det land dr de bor, och nd skriver media --- ibland frmodligen utan att inse det --- sdant som fr det att se ut som om vi har ngot samrre med den mnggiftessekt som uppmrksammas just d. Som exempel fanns det nyligen en artikel i en mycket bra australiensisk dagstidning som i brjan av artikeln hvdade att 'barnen i ett fundamentalistiskt mormonsamhlle fr dlig utbildning, regelbunden misshandel, strnga order om hushllssysslor och fr flickor ett arrangerat ktenskap i tonren som kulminerar i ett liv av underkastelse'. Inget kan vara felaktigare nr det gller medlemmarna i [vr] kyrka. Lt mig ge bara tre exempel som visar vad jag pratar om:

- Fr det frsta: Nr det gller utbildningsnivn fr kyrkans medlemmar s r den mycket hg. Ledarna i kyrkan har hela tiden uppmanat medlemmarna att utbilda sig, och just nu har omkring 60 procent av medlemmarna i Frenta staterna ngon form av hgre utbildning, medan det i landet som helhet rr sig om 50 procent. Kyrkans medlemmar r allts vlutbildade.

- Fr det andra har vi inga arrangerade ktenskap. Kyrkans medlemmar genomgr den vanliga proceduren fr att finna en livskamrat. De vljer dem sjlva och medelldern fr ktenskap r omkring 23 --- och lite mer fr mn --- nr de gifter sig. Och det frekommer inga arrangerade ktenskap i den gruppen.

- Fr det tredje har de yrken som tillhr det normala utbudet av yrken i det land dr de bor. De bor inte tskilda frn resten av invnarna i sitt samhlle. De r inte isolerade p ngot stt, och klr sig inte p ngot srskilt stt. De har inte ngra annorlunda frisyrer eller ngot annat som skiljer dem t frn samhllet de bor i. Att d lsa ngot som detta --- och det frekommer inget mnggifte, och vi har inga medlemmar som tillts involvera sig i det. De skulle uteslutas frn kyrkan om de praktiserade mnggifte. Detta r ngot som r oerhrt viktigt fr kyrkans medlemmar. Drfr invnder vi mot dessa slags artiklar."