Ideellt arbetande hjlper till att rdda liv

KERSA ILLALA, Etiopien --- Atmit, en nringsrik grt som framstlls av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, har rddat tusentals liv i Etiopien. I april fick tv makar som tillhr kyrkan och 30 av deras vnner personlig erfarenhet av att anvnda den i humanitrt arbete. Lon och Deanna Kennard, Heber City, Utah, har adopterat sex etiopiska barn, fyra av dem var frldralsa barn frn byn Kersa Illala. Paret Kennard tervnder tv gnger om ret och tar med sig personal fr lkarvrd och utbildning fr att hjlpa byns invnare. P deras senaste besk i april fljde 30 vnner med dem, dribland fem lkare och sex sjukskterskor, frn norra Kalifornien och nrliggande stater. Innan syster Kennard lmnade Utah ville hon ta med Atmit i deras frrd, en grt som framstlls p Welfare Square i Salt Lake City och r gjord av havremjl, mjlkpulver, socker och tillsatser av nringsmnen. Garry R Flake, chef fr en humanitr ndhjlpsorganisation inom Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, gav gruppen mjlighet att anvnda sig av den Atmit som redan fanns i Etiopien fr att hjlpa byns invnare som samlats i sjundedags-adventisternas klinik nra Kersa Illala. Vrdpersonalen samarbetade med klinikens personal fr att ta hand om de akuta medicinska behoven hos byns kvinnor och barn, det mest akuta var barnens undernring, srskilt hos tvillingar. Dr Joseph Bingham frn Provo i Utah, som arbetade i gruppen tillsammans med sina tvillingsner som ocks var lkare, sade: "Nr patienter behandlas som lider av parasiter, infektioner och komplikationer p grund av undernring, och det inte finns ngon mjlighet till sjukhusvistelse eller sondmatning, r Atmit en metod som r ltt att frbereda fr behandling av svltande barn och den kan ges s enkelt och till s lg kostnad. Ammande mdrar som inte sjlva fr tillrcklig nring, och i synnerhet tvillingar, har behov av kraftfulla medicinska resurser och att sjukvrdspersonal ingriper om de ska f tillrcklig hjlp." Sheryl Faught, en pensionerad lrare och adoptionssamordnare frn Fallon i Nevada, gav Atmit till ett par tvillingar. "Spdbarnen var s svaga att de inte ens kunde svlja", sade hon. "Frsta dagen trodde vi inte att den lilla pojken skulle verleva. Det finns ingen nring i moderns mjlk, men efter att hon ftt den medicinska vrd hon behvde, kom hon varje dag till kliniken fr att mata sina barn med Atmit. Vi blev alla s frvnade d vi sg pojken den fjrde dagen. Det var s stor skillnad."