Ibland dem som de s hgt lskade: Medlemmar och missionrer

Den store missionren Ammon visar hur missionrer och kyrkans medlemmar knner fr varandra. Han sade att medlemmarna var dem som de s hgt lskade. Sedan sade han att medlemmarna hade s hgt lskat missionrerna. Medlemmarna behandlade missionrerna som om de vore nglar utsnda av Gud. (Alma 27:4) En ung schweizisk flicka vars familj blev medlemmar i kyrkan omkring 1860 tyckte om att missionrerna beskte deras hem. Fastn hon bara var en liten flicka knde hon att Herrens ande kom med missionrerna. En gng nr en missionr lade sin hatt p hennes sng nr familjen skulle ge missionrerna mat, knde hon att hela hennes hem alltid skulle vara vlsignat med missionrernas andliga kraft. Paulus, ocks en missionr, skrev till medlemmarna: [Vi] upptrdde krleksfullt ibland er. Som nr en mor skter om sina egna barn, ville vi i innerlig krlek ge er inte bara Guds evangelium utan ocks oss sjlva, eftersom ni hade blivit s kra fr oss. (1 Tess 2:78) Jag har nyligen p nytt trffat ngra av de medlemmar som stdde mig som missionr i Tyskland fr ver fyrtio r sedan. Jag blir trgd nr jag ser dessa underbara medlemmar som fortfarande kommer ihg de mnga missionrer som de lskade som sina egna barn, r efter r. Vad jag lskar dem! Jag ber s mycket om att vra missionrer och medlemmar i dag ska ge nring och vrda (Ef 5:29) dessa vlsignade relationer. Hr fljer tta enkla saker som du kan gra fr att stdja dina missionrer: Visa intresse fr deras inspirerade nya program Predika mitt evangelium. Be dem att bertta fr er om det, att undervisa din familj frn det. Hjlp dem krleksfullt med deras sprk nr de undervisar er. Uppmuntra dem i deras arbete. De knner sig bortsttta varje dag av de mnga mnniskor som inte bryr sig om det som har med Gud att gra. Din uppmuntran blir till vlsignelse fr dem. Inbjud missionrerna att undervisa ngon av sina underskare i ditt hem, eller erbjud dig att flja med dem nr de ska undervisa i underskarens hem. Att du r med bidrar till ett starkt andligt vittnesbrd och strker en mycket viktig relation. Uppmuntra underskarna att komma till kyrkan. Vlkomna dem hjrtligt nr de kommer! Presentera dem fr medlemmarna och ledarna. Sitt bredvid dem. Frklara det som sker under mtena. Br ditt vittnesbrd fr dem. Tala alltid med missionrerna om deras arbete. Be dem bertta fr dig om sina framgngar, stora som sm. Det r bttre n att samtala om deras flickvnner eller deras utbildning eller bil. Lr knna och uppmuntra missionsledaren i din frsamling eller gren. Frga honom hur du kan hjlpa missionrerna. Nr du inbjuder missionrerna till en mltid i ditt hem br du inte ha dem hos dig mer n ungefr en timme. Bertta fr dem om andliga erfarenheter. Visa ditt frtroende fr missionrerna nr du samtalar med en vn eller slkting: Jag vill att du ska trffa min vn ldste Smith frn USA. Jag beundrar honom mycket. Han har bara varit hr tta mnader och kan redan prata svenska. Han r mycket duktig p att undervisa frn kyrkans skrifter fastn han r ung och inte har ngon prstutbildning. Var med p dopmten s ofta du kan. Vlkomna och uppmuntra nya medlemmar. Bli god vn med dem. Lr knna dem. lska dem. Nr du gr de hr enkla sakerna kommer missionrerna att tycka att du r som en ngel snd frn Gud fr att vlsigna Herrens verk. De har rtt.