Hjälp till Ghana

BOLGATANGA, Ghana - När det värsta regnovädret på 10 år orsakade en förödande översvämning i norra Ghana var kyrkan bland de främsta att erbjuda hjälp i form av bland annat säckar med ris, socker, bönor, hirs, matolja, liggunderlägg, handdukar och tvål som kom i en lastbil från Accra, omkring 30 timmars bilväg därifrån.

Organisationen LDS Charities erbjöd hjälp efter det att Agnes Chigabatia Asangalisa, biträdande minister i övre Ghana, kontaktat servicemissionärerna äldste Bruce och syster Ardis Knudsen.
Närmare 300 000 personer har evakuerats och bor i skolor, samhällscentrer, kyrkor eller kommunala byggnader. Eftersom de flesta bostäderna i regionen är gjorda av lera upplöstes hyddorna i översvämningen. Skördar förstördes och ved för att hålla värmen uppe gick inte att få tag på, inte heller rent vatten. Många byar kan bara nås via kanot sedan vägar och broar förstörts.
"Omfattningen av förstörelsen är otrolig", sade Benonita Bismarck, åtgärdsansvarig inom Röda korset i Ghana. Enbart i övre östra regionen har drygt 12 000 hektar åkermark spolats bort enligt statens beräkningar.
"Folkets levebröd har helt förstörts och en hungersnöd väntas", sade Nana Akrasi-Sarpong, PR-chef för inrikesdepartementet.
Den regionala biträdande ministern tog emot förnödenheterna av biskop Clarence Kofi i Madina andra församling i Adenta stav i Accra.