Hjlp till Ghana

BOLGATANGA, Ghana - Nr det vrsta regnovdret p 10 r orsakade en frdande versvmning i norra Ghana var kyrkan bland de frmsta att erbjuda hjlp i form av bland annat sckar med ris, socker, bnor, hirs, matolja, liggunderlgg, handdukar och tvl som kom i en lastbil frn Accra, omkring 30 timmars bilvg drifrn.

Organisationen LDS Charities erbjd hjlp efter det att Agnes Chigabatia Asangalisa, bitrdande minister i vre Ghana, kontaktat servicemissionrerna ldste Bruce och syster Ardis Knudsen.
Nrmare 300 000 personer har evakuerats och bor i skolor, samhllscentrer, kyrkor eller kommunala byggnader. Eftersom de flesta bostderna i regionen r gjorda av lera upplstes hyddorna i versvmningen. Skrdar frstrdes och ved fr att hlla vrmen uppe gick inte att f tag p, inte heller rent vatten. Mnga byar kan bara ns via kanot sedan vgar och broar frstrts.
"Omfattningen av frstrelsen r otrolig", sade Benonita Bismarck, tgrdsansvarig inom Rda korset i Ghana. Enbart i vre stra regionen har drygt 12 000 hektar kermark spolats bort enligt statens berkningar.
"Folkets levebrd har helt frstrts och en hungersnd vntas", sade Nana Akrasi-Sarpong, PR-chef fr inrikesdepartementet.
Den regionala bitrdande ministern tog emot frndenheterna av biskop Clarence Kofi i Madina andra frsamling i Adenta stav i Accra.