Pressmeddelande

De markerade vgen

Fr mnga r sedan beundrade jag omslaget till en av kyrkans tidskrifter som visade en magnifik reproduktion av en av Carl Blochs mlningar. Den scen som konstnren hade fngat i sitt sinne och drefter med en berring av Mstarens hand verfrt till duken, skildrar gonblicket nr Elisabet, Sakarias hustru, vlkomnade Maria, Jesu moder. Bda skulle fda en son tv mirakulsa fdslar. Den son som Elisabet fdde blev kndsom Johannes Dparen. Bde nr det gllerJesus, Marias son, och Johannes r ytterstlite upptecknat om deras barndomsr. Enenda mening talar om fr oss allt vi knnertill om Johannes liv frn det han fddes ochfram till hans offentliga verksamhet: Ochbarnet vxte upp och blev starkare i anden,och han vistades i de trakter fram till dendag d han skulle trda fram infr Israel.1 Johannes budskap var kortfattat. Han predikade tro, omvndelse, dop genom
nedsnkning och frlnande av den Helige Anden genom en myndighet som var strre n den han sjlv var i besittning av. Jag r inte Messias, sade han till sina trofasta lrjungar. Jag r snd framfr honom.2 Jag dper er med vatten. Men det kommer en som r starkare n jag ... Han skall dpa er i den helige Ande och i eld.3 Drefter dptes Kristus av Johannes Dparen. Senare vittnade Jesus: Bland dem som r fdda av kvinnor har ingen trtt fram som r strre n Johannes Dparen.4 Vi behver alla referenspunkter ja, exempel att flja. Johannes Dparen utgrett fullndat exempel p uppriktig dmjukhet eftersom han alltid bjde sig fr den som skulle komma mnniskoslktets Frlsare. Fredmen i troNr vi lr oss av dem som frlitat sig pGud och fljt hans lra, viskar ngon till vrsjl: Bli stilla och besinna att jag r Gud.5 Nr de resolut hll hans bud och frlitade sigp honom, blev de vlsignade. Nr vi fljerderas exempel blir ocks vi vlsignade p liknandestt i vr tid. Var och en blir ett efterstrvansvrtexempel. Vi lskar alla den vackra berttelseni Bibeln om Abraham och Isak. Det msteha varit oerhrt svrt fr Abraham att i lydnadmot Guds befallning fra sin lskadeson Isak till landet Moria, dr han skulleoffra honom som brnnoffer. Kan ni frestllaer hur tungt hans hjrta mste ha varitnr han samlade ved till elden och gick till den utsedda platsen? Helt visst mste han ha plgats till kropp och sinne nr han band ... sin son Isak och lade honom p altaret ovanp veden. Och Abraham rckte ut handen och tog kniven fr att slakta sin son. Hur underbart var inte tillknnagivandet, hur underbart vlkomna var inte orden: Lyft inte din hand mot pojken och gr honom ingenting. Nu vet jag att du fruktar Gud, d du inte ens har undanhllit mig din ende son.6 Abraham r ett fredme i frga om obetingad lydnad. Om ngon av oss tycker att vra prvningar vergr vr frmga att klara av dem, lt oss d lsa om Job. Nr vi gr det kommer tanken: Om Job kunde hrda ut och vervinna sina prvningar, s kan jag det. Job var en from och rttsinnig man, som fruktade Gud och undvek det onda.7 Plikttrogen i sin vandel och framgngsrik i vrlden skulle Job komma att stllas infr ett prov som kunde ha ftt vem som helst att g under. Bervad sina godelar, hnad av sina vnner, hemskt av lidande, tillintetgjord av frlusten av sin familj, blev han uppmanad att frbanna Gud och d.8 Han motstod denna frestelse och frkunnade frn djupet av sin dla sjl: Se, redan nu har jag i himlen mitt vittne, i hjden min frsvarare.9 Jag vet att min terlsare lever.10 Job blev ett fredme i frga om obegrnsat tlamod. nnu i denna dag har vi i engelskan talesttet om ngon som r lngmodig att han eller hon har Jobs tlamod. Han gav oss ett exempel att flja. Att lyda och att leva
En rttfrdig man och fullkomlig bland sina samtida och som vandrade med Gud,11 var profeten Noa. Han ordinerades till prstadmet i unga r och blev en rttfrdighetens predikant och frkunnade Jesu Kristi evangelium, undervisade om tro, omvndelse, dop och mottagandet av den Helige Anden.12 Han varnade fr att underltenhet att ge akt p hans budskap skulle orsaka en syndaflod ver dem som hrde hans rst, och nd hrsammade de inte hans ord. Noa hrsammade Guds befallning att bygga en ark s att han och hans familj skulle kunna undkomma frstrelsen. Han fljde Guds anvisningar att fra in ett par eller mer av allt levande i arken, s att ocks de skulle kunna rddas undan versvmningen. President Spencer W Kimball (18951985) sade fljande under en generalkonferens fr mer n femtio r sedan: Eftersom det nnu inte fanns ngra tecken p regn och versvmning ... betraktades [Noas] varningar som ogrundade ... S draktigt att bygga en ark p torra marken medan solen sken och livet pgick som vanligt! Men tiden lpte ut ... Floden kom. De olydiga ... drunknade. Arkens under var fljden av den tro
som visades genom att den byggdes.13 Noa hade den orubbliga tron att lyda Guds bud. M vi alltid gra likadant. Lt oss komma ihg att Guds visdom ofta tycks draktig fr mnniskor. Men det viktigaste vi kan lra oss under jordelivet r att nr Gud talar och vi lyder, s gr vi alltid det rtta. Rut r ett exempel p fredmlig kvinnlighet. Nr Rut upplevde hur sorgsen hennes svrmor Noomi var efter att ha frlorat bda sina tv fina sner, knde hon kanske de styng av frtvivlan och ensamhet som plgade Noomi nda in i sjlen, och hon yttrade det som har blivit det klassiska uttrycket fr lojalitet: Tvinga mig inte att lmna dig och vnda tillbaka frn dig. Ty dit du gr vill ocks jag g, och dr du stannar vill ocks jag stanna. Ditt folk r mitt folk och din Gud r min Gud.14 Det som Rut sedan gjorde visar hur uppriktiga hennes ord var. Tack vare Ruts osvikliga lojalitet mot Noomi kom hon att gifta sig med Boas,
genom vilken hon en frmling och omvnd frn Moab blev farfars mor till David, och som fljd drav, anmoder till vr Frlsare Jesus Kristus. Fredmen i lydnad
Nu till en mktig profet i Mormons bok Nephi, Lehis och Sariahs son. Han var trofast och lydig mot Gud, modig och ofrskrckt. Nr han fick det svra uppdraget att hmta mssingspltarna hos Laban klagade han inte. I stllet sade han: Jag vill g och gra det som Herren har befallt, ty jag vet, att Herren icke giver mnniskornas barn ngra befallningar utan att bereda en utvg fr dem att utfra det som han befaller dem.15 Kanske
inspirerade denna modiga handling till rdet som ges i psalmen The Iron Rod [Ledstngen]:

Profeten Nephi fick en gng
en hrlig syn frn Gud
Hll fast, ja grip om denna stng
s stark och fast och sann,
ty den r ordet snt frn Gud,
till hamn den oss fra kan.16
























Stilguideanmärkning:Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.