Hjälp till fattiga i 75 år

Som 16-åring fraktade Glen L Rudd omkring 360 till 400 kilo kycklingkött till biskopens förrådshus i Pioneers stav åt sin far.

Han såg på medan den tunga lasten lyftes upp på lastbryggan vid den välkända byggnaden. Han hade hört talas om vad som pågick därinne, men hade aldrig sett det själv. Han kände till hur många familjer hade det i staven. De flesta av hans vänners fäder var arbetslösa.

Men den dagen fick han se vad som egentligen hände. "Jag visste att vi hjälpte de fattiga, de behövande", minns äldste Rudd, tidigare generalauktoritet, som var chef för Welfare Square i 25 år --- en utgrening av det första förrådshuset.

Som ung man insåg han att kyrkan erbjöd hjälp mitt under Depressionen då nästan 70 procent av männen i hans stav var utan arbete. I anslutning till förrådshuset fanns en kol- och brädgård, en möbelverkstad, en konserveringsfabrik och ett sömnadscenter, och mat --- varav en hel del hade donerats av personer som hans far, som ägde en anläggning för beredning av kycklingkött.

Den 19 augusti var det 75 år sedan detta förrådshus öppnades, kyrkans första under Depressionen.

Foto med tillstånd av kyrkans välfärdstjänst

Snart frågade Salt Lakes stav om de kunde få gå samman med Pioneers stavs förrådshus. (Fyra år senare flyttades förrådshuset till en större byggnad.) Ytterligare förrådshus byggdes i Murray och Liberty stavar. Dessutom startades arbetsförmedlingar i alla sex stavarna som då fanns i Saltsjödalen.

För äldste Rudd utgjorde kyrkans förrådshus lösningen på ett problem som han skulle ägna hela livet åt att bekämpa. "Jag såg folk stå i kö. Jag var en av dem som hatade att se människor gå hungriga." En gång följde han med en av sin fars anställda till platsen där han skulle äta lunch, bara för att upptäcka att mannen inte hade något annat med sig än potatisskal.

"Jag växte upp mitt under Depressionen, med människor som led på grund av Depressionen."

Förrådshuset kunde erbjuda hjälp. Ingen nekades hjälp, säger han.

"(Förrådshuset i Pioneers stav) utgjorde mönstret för alla andra förrådshus, bland annat de stora förrådshus som byggdes av generalvälfärdskommittén 1938 och 1939, som var belägna på platsen som nu heter Welfare Square."