Hjlp till fattiga i 75 r

Som 16-ring fraktade Glen L Rudd omkring 360 till 400 kilo kycklingktt till biskopens frrdshus i Pioneers stav t sin far.

Han sg p medan den tunga lasten lyftes upp p lastbryggan vid den vlknda byggnaden. Han hade hrt talas om vad som pgick drinne, men hade aldrig sett det sjlv. Han knde till hur mnga familjer hade det i staven. De flesta av hans vnners fder var arbetslsa. Men den dagen fick han se vad som egentligen hnde. "Jag visste att vi hjlpte de fattiga, de behvande", minns ldste Rudd, tidigare generalauktoritet, som var chef fr Welfare Square i 25 r --- en utgrening av det frsta frrdshuset.

Som ung man insg han att kyrkan erbjd hjlp mitt under Depressionen d nstan 70 procent av mnnen i hans stav var utan arbete. I anslutning till frrdshuset fanns en kol- och brdgrd, en mbelverkstad, en konserveringsfabrik och ett smnadscenter, och mat --- varav en hel del hade donerats av personer som hans far, som gde en anlggning fr beredning av kycklingktt.

Den 19 augusti var det 75 r sedan detta frrdshus ppnades, kyrkans frsta under Depressionen.

Foto med tillstnd av kyrkans vlfrdstjnst