Haven I med tillrcklig tydlighet ihgkommit?

S vlsignade vi r som lever i en tid d Jesu Kristi terstllda evangelium predikas i nstan varje land i omrdet Centrala Europa, och Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga upprttats ver hela Europa.

Under vrt liv har vi sett murar och stngsel falla och grnser ppnas och missionrerna komma in i lnder som varit stngda fr predikandet av evangeliet i mnga r.

Den 30 mars 1989,nr den frsta gruppen p tta missionrer gick ver grnsen till sttyskland fr att arbeta i DDR-missionen Dresden , kunde ingen frestlla sig att den hr grnsen inom ngra mnader inte lngre skulle finnas och att andra lnder i stblocket skulle ppnas fr missionrsarbete.

Dessa historiska dagar br aldrig glmmas bort.

Nr Alma predikade fr kyrkans medlemmar i Zarahemla pminde han dem om att deras fder, genom Guds barmhrtighet och makt, frst hade befriats ur kung Noahs hnder och senare frn fngenskap under lamaniterna. (Alma 5:1 5)

Han betonar sina ord genom att pminna folket om de stora hndelserna vid deras befrielse och stller den viktiga frgan: Haven I med tillrcklig tydlighet ihgkommit [detta ]?

I Mormons bok lser vi: Nu frgar jag eder, mina brder, I som tillhren denna kyrka, om I haven tillrckligt klart bibehllit edra fders fngenskap i minnet? Eller haven I med tillrcklig tydlighet ihgkommit Guds barmhrtighet och lngmodighet mot dem? Haven I vidare klart bibehllit i minnet, att han har frlst deras sjlar frn helvetet? (Alma 5:6)

De heliga skrifterna visar oss att mnniskorna var snara att glmma det goda som Herren hade gjort fr dem. Vi lser allts i Bibeln och i Mormons bok att Herrens folk ofta inte tillrckligt bevarade i minnet sin Guds vlsignelser och glmde honom. Israeliternas dans kring guldkalven nr Mose kom ner frn Sinai berg r ett exempel p detta. (2 Mos 32:19)

Mormons bok berttar att Nephi behvde pminna sina brder Laman och Lemuel om detta nr de var upproriska, ville avbryta sin frd och tervnda till Jerusalem, genom att frga dem: Huru kommer det sig, att I haven frgtit, att I haven sett en Herrens ngel? Ja, huru kommer det sig, att I haven frgtit de stora ting, som Herren gjorde fr oss, nr han befriade oss ur Labans hand, s att vi kunde hmta uppteckningarna? (1 Nephi 7:10 11)

P liknande stt mste vi frga oss sjlva: Har jag tillrckligt tydligt kommit ihg det goda som Herren har gjort mot mig? Har jag uttryckt min krlek och tacksamhet till honom tillrckligt?

Nr vi tar del av sakramentet ter vi brdet till minne av Frlsarens kropp och betygar att vi r villiga att alltid minnas honom, s att vi m ha hans ande hos oss. Vi dricker vattnet till minne av hans blod och betygar att vi alltid minns honom, s att vi m ha hans ande hos oss. Under denna heliga frrttning kan vi intensivt, allvarligt och dmjukt tnka p om vi har tillrckligt klart hllit i minnet vad Guds Sons frsoning innebr fr oss personligen och hur hgt priset var som Frlsaren betalade fr var och en av oss.

Frlsaren sjlv ger oss insikt om sitt lidande nr han, i en uppenbarelse given till Martin Harris genom profeten Joseph Smith 1830,tillknnager: Ty se, jag, Gud, har lidit detta fr alla, p det att de som omvnda sig icke mtte lida, men om de icke vilja omvnda sig, mste de lida som jag. Detta lidande gjorde, att jag, Gud, den strste av alla, skalv av smrta och bldde ur varje por samt led till bde kropp och sjl och nskade, att jag icke skulle f tmma den bittra kalken och rygga. Dock, ra vare Fadern! Jag tmde den och fullbordade mina frberedelser fr mnniskornas barn. (L&F 19:16 19)

Under denna jultid, nr vi kommer ihg Frlsarens fdelse och tnker p vr himmelske Faders stora krlek i att snda sin enfdde Son till vrlden, s att vi kan frlsas frn dd och synd om vi omvnder oss, d fylls vrt hjrta av djup tacksamhet. P samma stt r vi ocks tacksamma fr den obeskrivliga krlek Frlsaren visade oss genom sin frsoning.

r 1830 frkunnade Herren fr brderna John och Peter Whitmer genom profeten Joseph Smith vad som skulle vara av strsta vrde fr dem. Han sade: Och se, nu sger
jag dig, att det som kommer att bliva av strsta vrde fr dig r att predika omvndelse fr detta folk, s att du m fra sjlar till mig, att du tillsammans med dem mtte njuta vilan i
min Faders rike. (L&F 15:6;16:6)

Vi kan uttrycka vr krlek och tacksamhet till Herren p samma stt. President David O McKay sade: Sann kristendom r krlek i handling. Det finns inget bttre stt att visa krlek till Gud n att visa osjlvisk krlek till vra medmnniskor. Detta r missionsarbetets anda. (Predika mitt evangelium ,s 13; se ocks Kyrkans presidenters lrdomar: David O McKay ,s 182.)

President Gordon B Hinckley, vr levande profet, har frkunnat: Vi r hr fr att hjlpa vr Fader med hans verk och hans hrlighet, att vgabringa oddlighet och evigt liv fr mnniskan .(Moses 1:39) Er frpliktelse r lika allvarlig inom ert ansvar, som min frpliktelse r inom mitt omrde. (Nordstjrnan ,jul 1995, s 72) M det odlas i varje medlems hjrta ett medvetande om hans mjlighet att fra andra till kunskap om sanningen. M han arbeta p detta. M han be innerligt om det. (Liahona, jul 1999,s 120)

Lt oss, inte bara under den hr jultiden, vara beslutna att alltid tydligt komma ihg de underbara vlsignelser vi har ftt tack vare Jesu Kristi evangelium. Eftersom vi denna mnad ocks firar 200-rsminnet av Joseph Smiths fdelse, terstllelsens profet, kan vi uttrycka vr krlek och tacksamhet till vr himmelske Fader och hans lskade Son genom att bra vrt vittnesbrd fr andra om det terstllda evangeliet.

Jag r tacksam fr den stora gva vr Fader har gett oss genom att snda sin lskade son. Jag vet att han r Messias. Jag vet att han lever, att det enbart r genom honom som vi kan n frlsning.