Gsta Vennerholm, ny patriark i Stockholms stav

bor p platser dr stavspatriark saknas.

i tempelpresidentskapet och r under tiden inte verksam i mbetet som patriark. En patriarkalisk vlsignelse har tv huvudsyften. Fr det frsta inspireras patriarken att tillknnage slktlinjen vilken av Israels stammar vederbrande tillhr. Fr det andra uttalar patriarken, ledd av profetians ande, vlsignelser som ocks kan innehlla lften, varningar och uppmaningar. (Se Om patriarkaliska vlsignelser, Liahona, mars 2004, s 1821.) Medveten om behovet av andlig vgledning var det med en viss bvan som broder Vennerholm frberedde sig fr att ge sin frsta vlsignelse. De som kommer till mig har rtt att f sin patriarkaliska vlsignelse frn ett sprkrr fr Herren som inte strs av orttfrdighet, sger han. Nr vi talas vid har broder Vennerholm hunnit verka i sitt mbete en tid och ser kallet som en stor vlsignelse. En patriarkalisk vlsignelse innehller mycken uppmuntran och trst och ven lften som strker tron, och det r en gldje att f uttala dem, srskilt till ungdomar som har livet framfr sig. Den strker tron p dem sjlva, p deras inre frmgor och p att de har en himmelsk Far och Mor som lskar dem, som knner dem vl och vet vad de kan och som r villiga att hjlpa dem. Eftersom alla fr en utskriven kopia av sin patriarkaliska vlsignelse, kan den bli som en kompass, en Liahona, genom hela livet, fortstter broder Vennerholm. Men allt beror naturligtvis p personens trofasthet, och det ppekas ofta i en patriarkalisk vlsignelse. En patriark ger oftast vlsignelserna i det egna hemmet, och broder Vennerholm inbjuder medlemmarna att komma till hans och hustrun Barbros hem i Insjn i Dalarna. D stavens geografiska omrde r stort, kan en del f svrt att ta sig dit, och drfr ger han ocks, enligt verenskommelse per telefon, vlsignelser i kapellet i Gubbngen.