nyhetsartikel

Ge som Kristus gav: Initiativet Ett ljus för världen börjar med en tjänandedag

Medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och deras vänner runtom i världen inbjuds till en ”världsomfattande tjänandedag” den 1 december 2018, som inledning till årets julkampanj ”Ett ljus för världen”. Julkampanjen håller på till och med den 25 december.

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga inledde julkampanjen Ett ljus för världen 2016. Varje kampanj fokuserar på Jesus Kristus, världens Frälsare. Temat för 2018 – ”Var ett ljus för världen, ge som Kristus gav” – har inspirerats av president Russell M. Nelsons uppmaning att kärleksfullt tjäna alla människor omkring oss, så som Frälsaren skulle göra, ”på ett nytt, heligare sätt”. Till skillnad från tidigare kampanjer där betoningen har legat på hur vi ska tjäna, betonar kampanjen 2018 vilka vi kan tjäna.

I år, med början den 1 december, inbjuds alla att lysa upp olika delar av livet i sin strävan att efterlikna Kristus genom att söka upp dem de kan tjäna. Varje vecka har ett tema: var ett ljus för världen, var ett ljus för samhället, var ett ljus för din familj och ljus åt din tro.

Media

Varje vecka görs videor och annat delbart innehåll tillgängligt på jesukristikyrka.se, LightTheWorld.org och kyrkans lokala sociala mediesidor. Förutom de veckovisa videorna släpper Europaområdet i kyrkan ytterligare tre videor, bland annat en ny julvideo med årets veckoteman, den 12 december. Det finns också utskriftsvänligt material för nedladdning, inklusive en kalender med förslag på hur man bäst tillämpar varje veckotema. Allt innehåll finns tillgängligt på 22 språk.

Gåvo-automater

I år används också julkampanjens populära gåvo-automater. De här automaterna som introducerades 2016 i USA gör att donatorer kan ge mer direkt i stället för att ta emot. Man kan köpa sådant som sockor, en synundersökning, rent vatten, medicin och mat med betalkort. När köpet är genomfört släpps föremålet ner i en låda längst ner. Föremålen, tillsammans med pengarna som användes för att köpa dem, distribueras till sådana välgörenhetspartners som UNICEF, Water for People, Royal British Legion och WaterAid. Gåvo-automaterna finns på fem olika platser runtom i världen. I år har Europa en gåvo-automat för första gången. Den finns vid Hyde Parks möteshus och besökscenter i London.

Berätta

De som deltar i kampanjen uppmuntras att berätta om sin upplevelse på sociala medier med hashtaggen #ettLjusförVärlden.