nyhetsartikel

Soulnite – ungdomskonferensen som skingrar novembermörkret

En gymnasieskola i Stockholm förvandlades under helgen den 23-25 november till en tillflyktsort för unga vuxna från många länder. För när ryktet sprids om att en ungdomskonferens är på gång i Norden så bokas det biljetter även från en rad andra länder. Resultatet blir en internationell skara ungdomar som trots skillnader i språk och bakgrund träffas och frossar i den gemenskap som uppstår när man har det allra viktigaste gemensamt – tron på Jesus Kristus och medlemskapet i kyrkan. (Man är förstås välkommen även om man inte är medlem i kyrkan.)

Det finns ett behov av att träffas så här – att få ha roligt utan att känna sig udda för att man väljer bort droger och sex, att få återse gamla vänner och lära känna nya, att få känna att man är långt ifrån ensam.

Soulnite inleddes med mingel, musikuppträdanden och dans. Under lördagen erbjöds föredrag och workshops. Temat ”Silver lining” löpte som en silvertråd genom hela dagen, som avslutades med en silverglittrande dans.

Konferensen avslutades på söndagen med en gudstjänst där många av ungdomarna fick tillfälle att vittna om sin tro, om under som de har fått uppleva till följd av sin tro och om vad det betyder för dem att få träffa så många som delar deras tro.