Frsta staven i steuropa

30 maj 2004 KIEV, UKRAINA - 30 maj 2004 r en historisk dag fr kyrkans medlemmar --- inte bara i Ukraina, utan i alla lnder i steuropa. Under ledning av ldste Russell M Nelson, medlem av de tolv apostlarnas kvorum, organiserades den frsta staven i steuropa under en srskild konferens som hlls i det internationella centret fr kultur och konst i centrala Kiev.

Mer n 1 100 medlemmar i den nyorganiserade Kievs stav understdde Vladimir Kantjenko som sin frsta president, med Alexander Davidoff och Viktor Vasjenko som rdgivare. Alexej Ivanenko kallades och avskildes som den frsta patriarken i Ukraina.

Medan ldste Nelson var i Kiev deltog han ocks i en internationell konferens fr religis frihet, dr han presenterade ett dokument som bekrftade kyrkans stndpunkt betrffande religis frihet och tolerans. ldste Nelson talade i nnu en fullsatt lokal under ett mte fr medlemmar en lrdagskvll d han redogjorde fr kyrkans viktigaste bestndsdelar. Han sade att varje aktivitet i kyrkan, varje lektion, varje kallelse, har till syfte att fra familjer samman och drigenom uppfylla ndamlet med jorden. Han frklarade att om mnniskorna inte beseglades i templet s skulle jorden lggas de. Ukraina r belget mitt i Europa och har en lng och rik historia och kultur. I augusti 1991 blev Ukraina sjlvstndigt och senare samma r rstade 92 procent av befolkningen fr att bilda en oberoende och demokratisk nation. Samma r, den 17 september, registrerades kyrkan officiellt i landets territorium. Idag har kyrkan i Ukraina 280 missionrer och 8 500 medlemmar.