Förintelsens minnesdag 27 januari

”På väg till Auschwitz föll vi i dvala, men väcktes av tågets monotona framfart och hårda krängningar. Det måste ha varit på morgonen den 6 juni som far med låg röst sa till mig: ”Sätt dig upp, min flicka. I enlighet med Israels gamla föredöme och våra förfäders traditioner vill jag ge dig en fars välsignelse.”

Jag blev inte förvånad även om vi i många år varit trofasta katoliker. Överallt omkring oss lade äldre män händerna på sina familjemedlemmars huvuden och mumlade välsignelser på jiddish. Jag förstod ingenting av vad de sa. Min far lade sina händer på mitt huvud och uttalade sin patriarkaliska välsignelse på ungerska. I välsignelsen sa han att mors och hans dagar snart skulle vara över. De skulle bli dödade och få vara med Gud. Dock skulle de inte lida. Far fortsatte sin välsignelse och sa att jag, trots mycket lidande, skulle överleva. Jag var ung och hade ett rent hjärta. Fars ande skulle beskydda mig så att jag så småningom skulle finna ”sanningen”. Han försäkrade mig om att vi i framtiden skulle förenas med Gud och hans son Jesus Kristus. … Jag kände starkt att det han sa var rätt och att det skulle bli så. Trots de nästan outhärdliga förhållandena i godsvagnen kände jag frid inombords. …

Tidigt på morgonen den 8 juni stannade tåget. Solen strålade och luften var klar när sidodörren gled upp. Vi hade kommit fram.”

Genom en rad mirakel överlevde Agnes inte bara Auschwitz-Birkenau utan även Bergen-Belsen. Som 25-åring kom hon med Röda Korsets vita bussar som flykting, utan något mer än kläderna hon hade på sig.

I Sverige träffade Agnes sin man Gustav. När de två lyssnade till missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga fick Agnes svar på de frågor hon så länge försökt få svar på, och hon kände direkt att detta var den sanning som hennes pappa känt sig inspirerad att nämna i sin välsignelse.

I dag finns det cirka 150 personer som är barn, barnbarn, barnbarnsbarn och barbarns barnbarn till Agnes och Gustav.

(Citatet fritt översatt från boken ”Surviving Hitler, O. Håkan Palm, Deseret Book Company 2014, s. 45-46.)