Förödande förlust

SAN DIEGO, Kalifornien - Medan sista dagars heliga i Poway sörjer förlusten av sina hem till de intensiva bränder som jämnade hela samhällen med marken, håller de ändå fast vid perspektivet att hus ändå bara är "saker" som går att ersätta.

Men när Gary Sabin, president för Poway stav i Kalifornien, gick förbi resterna av ytterväggarna och en skorsten, omgivna av förkolnade ruiner som fortfarande glödde, där medlemmarna Mark och Terri Wery en gång bott, så blev kyrkans medlemmars och deras grannars förlust mycket påtagbar.

I en stav som tidigare var rik på skog var denna förödelse en del av omkring 81 000 hektar bränd mark i norra San Diego County som sträcker sig från Witch Creek till Rancho Santa Fe, där 50o bostäder och över 500 andra byggnader jämnades med marken. I just denna brand gick minst 16 medlemsbostäder förlorade. Totalt har omkring 33 bostäder tillhörande medlemmar bland 100 möjliga bekräftats förstörda av de drygt dussintalet bränder som härjat i södra Kalifornien. Detta var bara en av minst 17 bränder som mellan den 20 och 25 0ktober tog åtta liv, förstörde över 1 500 bostäder och ödelade omkring 1860 kvadratkilometer mark. Förlusterna som södra Kalifornien har lidit uppgår till minst 1 miljard dollar.

Broder och syster Wery var två av hundratusentals invånare i San Diego County som evakuerades från sitt hus den 22 oktober medan bränderna rasade. De försökte få reda på vad som hände med deras hus från mediarapporter och genom att ringa folk. En vän till deras son Ezra, 19 år, som hade sett tomten kom med de dåliga nyheterna. Syster Wery säger att hennes första känsla var "Nej!"