Frdande frlust

SAN DIEGO, Kalifornien - Medan sista dagars heliga i Poway srjer frlusten av sina hem till de intensiva brnder som jmnade hela samhllen med marken, hller de nd fast vid perspektivet att hus nd bara r "saker" som gr att erstta.

Men nr Gary Sabin, president fr Poway stav i Kalifornien, gick frbi resterna av yttervggarna och en skorsten, omgivna av frkolnade ruiner som fortfarande gldde, dr medlemmarna Mark och Terri Wery en gng bott, s blev kyrkans medlemmars och deras grannars frlust mycket ptagbar.

I en stav som tidigare var rik p skog var denna frdelse en del av omkring 81 000 hektar brnd mark i norra San Diego County som strcker sig frn Witch Creek till Rancho Santa Fe, dr 50o bostder och ver 500 andra byggnader jmnades med marken. I just denna brand gick minst 16 medlemsbostder frlorade. Totalt har omkring 33 bostder tillhrande medlemmar bland 100 mjliga bekrftats frstrda av de drygt dussintalet brnder som hrjat i sdra Kalifornien. Detta var bara en av minst 17 brnder som mellan den 20 och 25 0ktober tog tta liv, frstrde ver 1 500 bostder och delade omkring 1860 kvadratkilometer mark. Frlusterna som sdra Kalifornien har lidit uppgr till minst 1 miljard dollar.

Broder och syster Wery var tv av hundratusentals invnare i San Diego County som evakuerades frn sitt hus den 22 oktober medan brnderna rasade. De frskte f reda p vad som hnde med deras hus frn mediarapporter och genom att ringa folk. En vn till deras son Ezra, 19 r, som hade sett tomten kom med de dliga nyheterna. Syster Wery sger att hennes frsta knsla var "Nej!"

Han ser osjlviskheten fortstta nu nr folk brjar hjlpa varandra terhmta sig frn den traumatiska upplevelsen.