Före detta pilot bär innerligt vittnesbörd

Han är den sjätte rådgivaren som fötts utanför Förenta staterna.

Han är av tysk börd och föddes den 6 november 1940 i Ostrava, Morava, i nuvarande Tjeckien.

Hans familj blev medlemmar i kyrkan efter det att en missionärsinriktad äldre kvinna inbjudit hans mormor till kyrkan i Östtyskland. Han döptes två år efter sin familj, när han blev 8 år 1948.

Han kallades till de sjuttios andra kvorum i april 1994, till de sjuttios första kvorum i april 1996 och till de sjuttios presidentskap i augusti 2002.

Äldste Uchtdorf talar med en mild och kärleksfull röst. Rösten är nästan ohörbar ibland när han innerligt och ödmjukt bär sitt vittnesbörd. När han var diakon flyttade familjen Uchtdorf till Frankfurt. Där attraherades han av 12-åriga Harriet Reich, en vacker ung kvinna med stora mörka ögon som nyligen blivit medlem.

De lärde sig dansa tillsammans på kyrkans aktiviteter, men under tonåren kände hon inte samma tillgivenhet för honom som han kände för henne. Och förresten, sade president Uchtdorf i en intervju med Church News 2004, "så älskade alla Harriet".

Som äldre tonåring tog han värvning vid tyska flygvapnet för att uppfylla sin dröm att bli pilot. Det fanns inget utbildningsprogram för stridspiloter i Tyskland på den tiden så han fick sina vingar i Förenta staterna.

När han kom tillbaka till Tyskland upptäckte han att Harriet fortfarande var ogift. Den här gången vann han hennes hjärta genom att "härda ut till änden". De gifte sig i templet i Bern 1962.

När president Uchtdorf hade lämnat det militära blev han 1965 pilot för Lufthansa. Där avancerade han till chefspositioner. Han var chefspilot och vice direktör för flygverksamheten när han gick i pension 1995. Han var då medlem av de sjuttios andra kvorum och ville ha mer tid till familjen och till sin kallelse i kyrkan.

En kort tid senare kallade president Thomas S Monson, då rådgivare i första presidentskapet, honom att verka i de sjuttios första kvorum.

President och syster Uchtdorf har två barn och sex barnbarn. Alla bor i Europa. Som ung man hade president Uchtdorf en önskan att flytta till Förenta staterna för att vara nära kyrkan.

Han fick rådet av äldste Theodore M Burton, som då verkade som missionspresident i Europa, att stanna hemma och bygga upp kyrkan i Tyskland. President Uchtdorf agerade med tro och medverkade till att en stav bildades och ett tempel byggdes i Frankfurt.