Fre detta pilot br innerligt vittnesbrd

Han r den sjtte rdgivaren som ftts utanfr Frenta staterna. Han r av tysk brd och fddes den 6 november 1940 i Ostrava, Morava, i nuvarande Tjeckien. Hans familj blev medlemmar i kyrkan efter det att en missionrsinriktad ldre kvinna inbjudit hans mormor till kyrkan i sttyskland. Han dptes tv r efter sin familj, nr han blev 8 r 1948. Han kallades till de sjuttios andra kvorum i april 1994, till de sjuttios frsta kvorum i april 1996 och till de sjuttios presidentskap i augusti 2002. ldste Uchtdorf talar med en mild och krleksfull rst. Rsten r nstan ohrbar ibland nr han innerligt och dmjukt br sitt vittnesbrd. Nr han var diakon flyttade familjen Uchtdorf till Frankfurt. Dr attraherades han av 12-riga Harriet Reich, en vacker ung kvinna med stora mrka gon som nyligen blivit medlem. De lrde sig dansa tillsammans p kyrkans aktiviteter, men under tonren knde hon inte samma tillgivenhet fr honom som han knde fr henne. Och frresten, sade president Uchtdorf i en intervju med Church News 2004, "s lskade alla Harriet". Som ldre tonring tog han vrvning vid tyska flygvapnet fr att uppfylla sin drm att bli pilot. Det fanns inget utbildningsprogram fr stridspiloter i Tyskland p den tiden s han fick sina vingar i Frenta staterna. Nr han kom tillbaka till Tyskland upptckte han att Harriet fortfarande var ogift. Den hr gngen vann han hennes hjrta genom att "hrda ut till nden". De gifte sig i templet i Bern 1962. Nr president Uchtdorf hade lmnat det militra blev han 1965 pilot fr Lufthansa. Dr avancerade han till chefspositioner. Han var chefspilot och vice direktr fr flygverksamheten nr han gick i pension 1995. Han var d medlem av de sjuttios andra kvorum och ville ha mer tid till familjen och till sin kallelse i kyrkan. En kort tid senare kallade president Thomas S Monson, d rdgivare i frsta presidentskapet, honom att verka i de sjuttios frsta kvorum. President och syster Uchtdorf har tv barn och sex barnbarn. Alla bor i Europa. Som ung man hade president Uchtdorf en nskan att flytta till Frenta staterna fr att vara nra kyrkan. Han fick rdet av ldste Theodore M Burton, som d verkade som missionspresident i Europa, att stanna hemma och bygga upp kyrkan i Tyskland. President Uchtdorf agerade med tro och medverkade till att en stav bildades och ett tempel byggdes i Frankfurt.