Flera medlemmar i kyrkan drabbades av den ödesdigra jordbävningen som skakade centrala Italien.

Måndagen den 6 april drabbade jordbävningen staden L’Aquila och flera orter i ett område på omkring 6 kvadratmil i centrala Italien. Hela kvarter förvandlades till högar av grus enligt Associated Press. Det var den värsta jordbävningen som har drabbat Italien på tre årtionden.

”De känner fortfarande av efterdyningar”, sade presidenten för Italienmissionen Rom, Jeffrey Acerson, till Church News onsdagen den 8 april. ”Det saknas fortfarande människor.”

Omkring 70 000 människor bor i L’Aquila, en stad omkring 12 mil nordöst om Rom.

Möteshuset som tillhör L’Aquila gren i Roms stav skadades och fick sprickor i väggarna enligt president Acerson. Byggnaden har ännu inte godkänts för användning efter jordbävningen.

Missionärerna som verkar i de drabbade områdena har förflyttats till andra orter, sade president Acerson.

Under ledning av president Massimo De Feo samordnar samtidigt ledare i Roms stav framtida volontärinsatser i samarbete med lokala Röda korset.

President Acerson sade att många återvända missionärer som verkade i Italien och andra medlemmar har ringt kyrkans lokala kontor och erbjudit sin hjälp.”Det har känts gott att se deras omsorg och omtanke”, sade han.

Italienska talesmän har sagt till Associated Press att 10 000 till 15 000 byggnader antingen har skadats eller förstörts i de 26 orterna runt L’Aquila.

Bilder ej medtagna pga copyright.