Flera medlemmar i kyrkan drabbades av den desdigra jordbvningen som skakade centrala Italien.

Mndagen den 6 april drabbade jordbvningen staden L’Aquila och flera orter i ett omrde p omkring 6 kvadratmil i centrala Italien. Hela kvarter frvandlades till hgar av grus enligt Associated Press. Det var den vrsta jordbvningen som har drabbat Italien p tre rtionden. ”De knner fortfarande av efterdyningar”, sade presidenten fr Italienmissionen Rom, Jeffrey Acerson, till Church News onsdagen den 8 april. ”Det saknas fortfarande mnniskor.” Omkring 70 000 mnniskor bor i L’Aquila, en stad omkring 12 mil nordst om Rom. Mteshuset som tillhr L’Aquila gren i Roms stav skadades och fick sprickor i vggarna enligt president Acerson. Byggnaden har nnu inte godknts fr anvndning efter jordbvningen. Missionrerna som verkar i de drabbade omrdena har frflyttats till andra orter, sade president Acerson. Under ledning av president Massimo De Feo samordnar samtidigt ledare i Roms stav framtida volontrinsatser i samarbete med lokala Rda korset. President Acerson sade att mnga tervnda missionrer som verkade i Italien och andra medlemmar har ringt kyrkans lokala kontor och erbjudit sin hjlp.”Det har knts gott att se deras omsorg och omtanke”, sade han. Italienska talesmn har sagt till Associated Press att 10 000 till 15 000 byggnader antingen har skadats eller frstrts i de 26 orterna runt L’Aquila. Bilder ej medtagna pga copyright.