Nyhetsrummet Blogg

Festinord 2013

Varje år anordnar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga en stor aktivitet, Festinord, för unga vuxna (singlar) mellan 18-30 år i Norden. I år hölls den i Göteborgsområdet och val av plats föll på Alingsås där deltagarna inkvarterades på Östlyckeskolan och Alströmergymnasiet. Kyrkan har även tidigare haft större ungdomsaktiviteter i Alingsås och kommunen har alltid varit mycket vänliga och tillmötesgående.

Drygt 600 förväntansfulla unga vuxna från 27 olika länder anlände till Alingsås i början av juli. Det gemensamma språket var engelska och under nästan en vecka hade alla tillfälle att umgås med gamla och nya vänner, delta i workshops, sporter, danser m.m. “Do I know who I am?” var temat och inspirerade till att nå och leva efter sin potential. Under aktiviteten råder nolltolerans mot alkohol och droger och alla deltagare har i förväg accepterat att leva efter de normer som finns i kyrkan.

Det fanns många roliga aktiviteter att välja mellan – andligt, intellektuellt och fysiskt i en bra mix. Exempel på workshops: Bodycombat, körsång, dating, ”Hur du får ditt drömjobb”, självförsvar, ”Älska skrifterna”, ”Möt utmaningar med en positiv attityd”, ”Joseph Smith” o.s.v. Fotboll, frisbeegolf och volleyboll kunde man också spela.

En heldag ägnades åt uteaktiviteter vid sjön Anten. Extra attraktion denna dag var gammaldags tågfärd samt ruin i Gräfsnäs slottspark med anor från Gustav Vasas dagar. Kvällarna avslutades med dans. På Alströmergymnasiet, Alingsåsparken, Albert Hall och Estrad dansades det till efter midnatt varje kväll!

Specialinbjuden gäst till Festinord var John Bytheway, som är författare, komiker och undervisar i religion på Brigham Young University i USA. Med sitt humoristiska sätt att dela med sig av sina insikter inspirerade han deltagarna att tro på sig själva och stå för sina värderingar.

Deltagarna var mycket nöjda efter den välarrangerade Festinord-veckan i Alingsås där många nya vänskapskontakter knöts och gamla fördjupades!

Här är ett par länkar till extern mediabevakning om aktiviteten:

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.