Nyhetsrummet Blogg

Tjejmilen 2013

Att uppskatta naturen och att leva hälsosamt är en del av vår tro som kvinnor i kyrkan, och vi kommer i alla åldrar, former och storlekar. Så börjar Candilyn Newell, initiativtagare till årets satsning, på en Facebookgrupp som skapats för att nå ut till dem som ville vara med på tjejmilen 2013. Och intresset för att delta blev stort!

IMG 0502

Tjejmilen är ett av de största loppen för kvinnor i Europa och banan går på vackra Djurgården. En solig och härlig septemberdag var det då dags.

P1090272 Race Day Start Line Dancing

Hur har du laddat upp för loppet?
"Promenader, Friskis & Svettis och så sprang jag Vårruset", säger Anna-Lena Heikki från Gävle. Ulrika Rosdahl, som tagit sig hit ända från Odense i Danmark, gav sig själv ett nyårslöfte att kunna springa en halvmaraton i år. "Förra veckan gjorde jag det", berättar Ulrika.

IMG 0550

Vi vill gå den andra milen
Bland de många tusen deltagarna fanns en grupp på ca 50 personer i specialdesignade rosa T-shirts med texten “Vi vill gå den andra milen”. Att ta sig runt en mil i värmen är en bedrift i sig. Att gå en till känns kanske inte så lockande... Men vad betyder budskapet egentligen? "Att inte bara göra det vi måste eller tvingas till, utan av fri vilja göra det lilla extra, tjäna vår nästa med glada hjärtan - det är att gå den andra milen", berättar Lotta Karlsson, som kom på idén till tröjtrycket. "Vi älskar att göra saker för andra människor", säger syster Bybee, som verkar som missionär tillsammans med sin man i Lund. "Man tar över när den andra inte orkar", förklarar Anna-Lena. "Ge mer, ge mer!" tillägger en ung systermissionär som verkar i Sundsvall.

IMG 0528

Fr v Candilyn Newell, initiativtagare och "missionärsmamma". Lana Winner, Facebookgruppen. Krissy Kendrick, tröjbeställningar.

I mål
Förra året sprang jag tjejmilen i ösregn, ensam, berättar Candilyn Newell. Jag kände mig lite modfälld och undrade om det inte fanns fler kvinnor i kyrkan som deltog men som jag inte visste om? I år bestämde jag mig för att sluta undra och istället försöka få ihop en grupp som ville springa tillsammans. Hur det känns så här efteråt? Det är verkligen en dröm som gått i uppfyllelse!

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.