Nyhetsrummet Blogg

Ensamstående men inte ensam

15 maj är FNs internationella familjedag. Familjen är evig och instiftad av Gud. Som medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har jag lärt mig att familjen har en central roll i Guds plan och allt vi gör i kyrkan är menat att stärka familjen.

Men jag är 31 år gammal, ogift och har inga egna barn; ”ensamstående” kan man kalla mig men jag har aldrig riktigt tyckt om det ordet för jag är långt ifrån ensam.

För några år sedan var jag tillsammans med min kompis och hennes man på en sammankomst i USA. En av arrangörerna fick höra att jag var singel och svensk och tog på sig ”ansvaret” att fixa en man till mig där och då. Som på rullande band slussades jag runt i lokalen för att träffa så många män som möjligt, jag hann inte ens registrera vem det var jag pratade med innan en ny man presenterades för mig. Jag blev helt överrumplad, kände mig obekväm och visste inte hur jag skulle hantera situationen. Min kompis man tog mig åt sidan och tittade mig i ögonen och sa:

-Jag vill att du ska veta att bara för att du är singel så är du inte något trasigt som behöver fixas.

För många andra kanske det är självklart men det var något jag behövde höra då och som jag ibland måste påminna mig om. För egentligen är jag helt övertygad om att som ”ensamstående” kan jag ha en viktig roll och speciell inverkan på personer i min omgivning och i världen. Jag vill hävda att även om man inte har en egen familj så är vi alla, oavsett civilstånd, en del av en familj på ett eller annat sätt och har en viktig roll att leva upp till.

Jag tänker på min roll som dotter, syster, svägerska, faster och moster. Sheri Dew lärde att ”Moderskap innebär mera än att föda barn, även om det naturligtvis betyder det. Det karakteriserar vårt innersta väsen som kvinnor. Det anger klart vår identitet, vår gudomliga ställning och natur, och de unika egenskaper som vår Fader gav oss.” Som ”ensamstående” har jag en underbar chans att ge av min tid till mina syskonbarn, överösa dem med kärlek och skämma bort dem med odelad uppmärksamhet. Jag kan också vara ett exempel för dem i trofasthet, hopp och tålamod i väntan på att jag själv får njuta av välsignelsen att ha en egen familj. Det underbara med att ge av mig själv till mina syskonbarn är att jag får så mycket kärlek tillbaka. Om det inte är nog med den närmaste familjen så har jag mostrar och morbröder, fastrar och farbröder, kusiner och kusinbarn där jag känner starka band där jag kan ge och ta emot kärlek och stöd.

Men även utan min familj och släkt hade jag inte varit ensam för jag är omgiven av goda vänner. Jag har vänner nära och vänner som som är på andra sidan jordklotet, vänner som är 30 år äldre än jag, vänner som jag bara träffat en gång, vänner som jag pratar med nästan varje dag men där vi har vänskapsband som är lika starkt så det kunde lika gärna ha varit familj. Många av de vännerna jag har hade jag antagligen inte mött om jag inte hade varit ”ensamstående”. Min situation har öppnat upp för möjligheter och välsignelser som annars hade varit svåra att få.

Visst, jag ser fram emot den dagen då jag får ha en alldeles egen familj men vetskapen att jag är omgiven av så mycket goda människor som gör mitt liv vackert och härligt gör att jag känner mig rik och långt ifrån ensam. Även för mig är Internationella Familjedagen en dag att fira!

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.