Det uppväxande släktet i Storbritannien och Irland "lyfter där de står"

Det ”uppväxande släktet” i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga svarade ”ja!” den 11 september 2021 genom att tjäna sin nästa på stora och små sätt. Ungdomar, missionärer och unga vuxna över hela Storbritannien och Irland samarbetade för att engagera sig i hundratals tjänandeprojekt samtidigt.

11SepDayofService01
Unga vuxna röjer i ett parkområde.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

De unga volontärerna inspirerades av orden från kyrkans president Russell M. Nelson, som uppmanade alla att göra gott och frågade: ”Vill ni bli en stor del av den största utmaningen, den största saken och det största arbetet på jorden i dag?”

I London har Hyde Parks stav [en stav är som ett stift] vanligtvis hållit en ungdomskonferens med övernattning där man haft lektioner, lekar, ett litet tjänandeprojekt och en dans. I år sa de unga vuxna att det var dags att göra något annat. De ville anta utmaningen att ”lyfta där de står” genom att komma ut i samhället och få kontakt med lokala välgörenhetsorganisationer och grupper för att hjälpa till på enkla sätt som gör stor skillnad för människorna runt omkring dem.

Med många sätt att tjäna i samhället såg det uppväxande släktet de här möjligheterna och ansträngde sig för att visa sin kärlek och sitt stöd till andra. Fyrtio stavar i Storbritannien och Irland deltog i tjänandet. Belfasts stav samlade och levererade mat och hygienprodukter till North Belfast Food Bank. Britannia församling gjorde minneskort för att hjälpa flyktingar att lära sig engelska. Coventry stav samlade, sorterade och paketerade 16 000 gamla frimärken till förmån för välgörenhetsorganisationen Oxfam som räckte för att köpa en get till en by. Manchesters stav samlade så många förnödenheter till afghanska flyktingar att de fyllde två minibussar. Northamptons stav hjälpte till att återställa arboretumet i Wicksteed Park i Kettering. En ung vuxen sa: ”Vi kom hit under hela min barndom och hade födelsedagsfester och andra familjesammankomster. Det känns bra att hjälpa till att återställa området så att andra kan ha glädje av parken.”

11SepDayofService02
Unga vuxna och missionärer arbetar i grupper för att rensa skräp i Wicksteeds arboretum.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

11SepDayofService03
Unga kvinnor samlar frimärken för att köpa en get till en by.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

11SepDayofService04
Ungdomar och unga vuxna samlar förnödenheter till afghanska flyktingar.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Medan de arbetade lade de ut #DayToServe på sociala medier för att dela budskapet om tjänande. På söndagen träffades de på nätet för att berätta om sina upplevelser. De firade tillsammans med en kör på distans och innerliga uttryck för glädjen i sitt tjänande.

Det uppväxande släktets tjänandefokus inspirerar människor i alla åldrar i Storbritannien och resten av Europa att engagera sig och tjäna på liknande sätt. Den 11 september har blivit en tjänandedag för många i andra delar av världen. I Frankfurt gick 55 volontärer från kyrkan i Tyskland samman med andra volontärer för att tjäna dem som drabbades av översvämningarna i juli. I Ahrweiler-området i delstaten Rhein-Pfalz rev medlemmarna ner skadade väggar i bostäder, tog bort lera och spillror, röjde trädgårdar och planterade blommor. En ung kvinna som deltog var Inês Adriano (16 år). Hon säger: ”Det var verkligen imponerande att så många hjälpte till … och att vi alla gjorde det utan att få betalt.”

11SepDayofService05
I Tyskland röjer unga vuxna på en cykelväg efter översvämningar.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

11SepDayofService06
En tysk skylt i de översvämmade områdena med ordet "tack" till volontärerna.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Kyrkans medlemmar vet också att tjänande behövs året runt. I Tjeckien samlades hundratals för att hjälpa dem som drabbats av den förödande orkanen i juni. 80 volontärer från kyrkan i gula Helping Hands-t-shirtar arbetade i tre byar för att städa upp och reparera. Vojtěch Novotný (24 år) från Pardubice i Tjeckien, säger: ”Jag tror det är ganska naturligt för människor att hjälpa varandra.”

11SepDayofService07
Tjeckiska unga vuxna bygger upp området igen efter orkanen.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

Det uppväxande släktet i kyrkan förändrar världen genom osjälviskt tjänande som berikar deras liv samtidigt som de hjälper andra.