Det finns inget samrre mellan Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och fundamentalistiska grupper som fresprkar polygami.

President Hinckley

"Jag vill med bestmdhet framhlla att denna kyrka inte p ngot stt har samrre med dem som praktiserar mnggifte. De r inte medlemmar i denna kyrka. Strre delen av dem har aldrig varit medlemmar."

Frga:

"Vi har sett hundratals nyhetsrapporter runt om i vrlden som handlar om hndelserna nyligen i Texas, och i ngra av rapporterna kallar man dem som praktiserar mnggifte fr mormoner. Bertta vad kyrkan anser om mediarapporterna hittills."

Mike Otterson:

"Det str oss alltid nr mnniskor, i nyhetsmedia, eller bara mnniskor i allmnhet, kallar dessa mnggiftesgrupper fr mormoner. Jag mste sga att sedan nyheten om rden p mnggiftessekten i Texas blev knd har media under de senaste veckorna hanterat det ganska bra. Och srskilt i Frenta staterna har det hanterats vl. CNN och Associated Press, USA Today och National Public Radio har alla varit mycket, mycket noga med att skilja p den 13 miljoner medlemmar starka Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, som r en global kyrka --- den fjrde strsta kyrkan i Frenta staterna --- och dessa sm hemlighetsfulla mnggiftesgrupper. Jag nskar att allmnheten i stort kunde se denna skillnad, fr rligt talat uppstr det fortfarande frvirring, trots att det r lngt ver ett rhundrade sedan kyrkan, vr kyrka, upphrde med mnggifte. r 1890 upphrde kyrkan officiellt med mnggifte, och om ngon medlem i dag frsker praktisera mnggifte s blir han eller hon utesluten. Vi tolererar det allts inte. Men nr allmnheten tnker p en mormon, s tnker de p en missionr som knackar drr, eller s tnker de p Tabernakelkren, och kanske tnker de p mormontemplet p Temple Square. De har en viss bild, en viss tanke om vad ordet mormon innebr, och nr d media ibland anvnder ordet mormon fr att beskriva dessa fundamentalistiska sekter, om de brjar kalla dem mormonfundamentalister eller mormonpolygamister, s orsakar detta stor frvirring bland allmnheten. Och rligt talat s r det till stor irritation fr oss eftersom vi verkligen har frskt frklara skillnaderna mycket, mycket tydligt under rens lopp. En del av den internationella pressen tar fortfarande fel. Vi har sett rapporter frn Ryssland och rapporter frn Frankrike. Agence France-Presse, till exempel, publicerade en bild av vrt tempel bredvid en artikel om rden p mnggiftessekten i Texas. Det r helt enkelt ofrsvarligt, och det tog oss tre dagar att vertala dem att ta bort bilden, vilket de s smningom gjorde, och att publicera ett klargrande. S det uppstr fortfarande frvirring trots att de flesta media nu vet hur det ska vara. Jag tror att allmnheten fortfarande undrar: 'r det ni?' Du vet, 'r de mormoner eller r de inte?' S jag vill nu klargra, s tydligt som det bara gr, att Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, den globala organisation som jag tillhr, som frkunnar evangeliet p nittio olika sprk, som har medlemmar i nstan alla lnder i vrlden, som driver Brigham Young-universitetet och utfr s mycket humanitrt arbete runt om i vrlden --- inte har ngon som helst likhet med dessa sm mnggiftessekter som finns spridda i omrdet mellan Klippiga bergen och Kaskadbergen i vstra Frenta staterna, och nda upp till British Columbia i Canada. Om mnniskor bara insg att vi inte ser ut som de, vi klr oss inte som de, vi dyrkar inte som de, vi tror inte p samma saker som de, s skulle ordet mormon aldrig ngonsin anvndas fr att beskriva dessa mnggiftessekter. Om vi bara kan stadkomma det, om vi kan vinna det slaget, s har vi faktiskt kommit en bra bit p vg."