Den nyproducerade påskkonserten "Återlösaren" åskådliggör Kristi liv och verksamhet genom andlig musik och inspirerad konst

Konserten sänds den 26 mars och är tillgänglig fram till mitten av april

En ny påskkonsert som hyllar vår Frälsare Jesu Kristi liv och verksamhet har producerats av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Europa och börjar sändas den 26 mars 2023. Programmet har titeln ”Återlösaren” och innehåller musik från Jenny Oaks Bakers album med samma namn. Det spelades nyligen in i Goshen i Utah med henne samt en ungdomsorkester och kör. Det var här man filmade bibelvideoserien för ett antal år sedan.

Äldste Hans T. Boom, kyrkans ledare i området Europa Nord, säger: ”Det här är första gången kyrkan i Europa har producerat en konsert just för påsken. Blandningen av vacker musik, kraftfulla bilder och konst från världsberömda europeiska konstnärer gör denna mycket speciella tid ännu mer meningsfull. Vi hoppas att medlemmar i och vänner till kyrkan känner sig inspirerade av att se den, och att de får en större önskan att följa Jesus Kristus och att vara ett gott inflytande i världen.”

Innan varje musiknummer presenteras ett välkänt Kristuscentrerat konstverk av en europeisk konstnär. Mästerverk av Leonardo Da Vinci, Carl Bloch, Angelica Kaufmann, Heinrich Hofmann, Francisco de Zurbarán, Bertel Thorvaldsen, Simon Dewey och andra visas. Programvärd på Fredriksborgs slott i Danmark, där det välkända Carl Bloch-galleriet finns, är den svenske artisten Louis Herrey. Tillsammans med sina bröder vann han Eurovision Song Contest 1984.

Med konserten i tankarna säger Louis Herrey att han tror att varje god och dygdig sak pekar oss mot Kristus. ”Vi behöver bara bli påminda ibland. Den här påskkonserten är en sådan påminnelse. Jag känner mig verkligen hedrad av att ha varit en del av den här produktionen, att ha fått presentera vördnadsbjudande konstverk som påminner oss om vad vår Herre och Frälsare betyder för oss, och att hjälpa till att leda vårt fokus till hans helande kraft”, avslutar han.

Jenny Oaks Baker säger att hon också känner sig mycket välsignad av att få vara delaktig i den här produktionen som handlar om Frälsaren Jesus Kristus. ”Jag är så tacksam för att kunna framföra den här inspirerade musiken som komponerats och arrangerats av Kurt Bestor som ett soundtrack till avbildningar av Frälsarens liv. Jag hoppas att den här produktionen gör det möjligt för alla att känna Anden och komma närmare Jesus Kristus.

Konsertens format och hur man tittar på den

Konserten spelas in på engelska och visas på 31 språk. Den kommer att vara tillgänglig på

kyrkans landsidor på internet, YouTube och Facebook från söndagen den 26 mars 2023 klockan 18:00 CET fram till mitten av april 2023.