Tvåan i American Idol 2008 uppträdde i kyrkan

David Archuleta, amerikansk sångare som 2008 kom tvåa i American Idol, besökte nyligen Sverige för första gången och gav totalt 4 konserter i Stockholm, Göteborg och Malmö 7–13 september.

David blev snabbt kändis i och med sin andraplacering i Idol endast 16 år gammal. Under sina framträdanden berättade han öppenhjärtigt om hur det var när livet så snabbt ändrades, om känslan när Bruce Springsteen knackade på dörren till hans hotellrum och undrade om hans dotter kunde få en autograf. Men efter några år i rampljuset upplevde han en tomhet som han också såg hos många andra kändisar han träffade. Han insåg att han ville utföra en mission för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och 2012 reste han till Chile för att på heltid verka som missionär för kyrkan i två år. David brinner för att sjunga och dela med sig av sin tro genom sång, men under sitt besök i Stockholm visade han också ett stort intresse för muséer och besökte en rad sådana, inte minst Abba-muséet. Han gjorde två bejublade framträdanden i kyrkans möteshus i Gubbängen, delvis tillsammans med Ninni Bautista (känd från Lotta på Liseberg) och hennes kör.

I samband med sitt besök i Stockholm besökte David en ”hemafton” i kyrkans center för Unga vuxna nära Drottninggatan, och templet i Västerhaninge. Han försöker besöka något av kyrkans tempel varje vecka, oavsett var han befinner sig i världen.

I Göteborg gav han en konsert i ett fullsatt möteshus. Den konserten besöktes av ett par före detta deltagare i svenska Idol, liksom av många vänner och släktingar till medlemmar i kyrkan.

Precis före sin konsert i Malmö passade David på att ensam ta ett kallt dopp i havet i Skanör. Under framförandet i Malmö förstod han snart av publikens respons att det fanns gott om chilenare där, så han pratade en hel del spanska med publiken.

Cirka 2000 personer deltog i dessa konserter som präglades av glädje, vacker musik och Davids vittnesbörd om hur Jesu Kristi evangelium ger livet mening och innehåll, om hur Gud använder oss och leder oss när vi visar tillit och är villiga att använda våra gudagivna talanger och gåvor.

Se även Exklusive intervju med David Archuleta