Boxningsmästare blir missionär

Sofie, som är en av världens främsta unga kvinnliga boxare, har tillfälligt lagt handskarna och knytslagen mot motståndarna åt sidan för att under ett och ett halvt år tjäna som missionär för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Hon strävar varje dag efter att dela med sig av sin tro till andra, men har också stora planer på att gå tillbaka till ringen och ta en medalj i OS 2012 i London.

Hur kan den här mästarinnan i ringen behålla perspektivet med sin tro? ”Jag har inga problem med att vara troende och boxare”, har hon rapporterats säga. ”Boxning är egentligen ingen våldsam sport. För att vinna krävs framför allt koncentration.”

Sofie kommer från en boxarfamilj och började träna på allvar som trettonåring. Hon boxades med sin pappa och bror hemma i Horsens i Jylland (Danmark). De här dagarna och åren av träning och förfining har gjort henne till en av de främsta kvinnliga boxarna. Hon har varit dansk mästare tre gångare och skandinavisk mästare två gånger. Hon vann brons vid europeiska mästerskapet och kom på fjärde plats i världsmästerskapet.

I stället för att dagligen träna och finslipa sin boxning utför hon nu missionärsarbete för kyrkan bland folket i Trondheim. Sofie bekostar själv resor och boende som många andra av kyrkans missionärer. Hon och hennes kamrat inbjuder andra att komma till Kristus och finna samma glädje som hon har funnit i hans lärdomar. Enligt citat säger Sofie att hennes budskap är ”att Gud älskar oss och har en plan för oss som människor. Han har återställt sin kyrka som den var på Jesu tid. För att åstadkomma detta har han valt en ny profet, amerikanen Joseph Smith, som levde i början av 1800-talet. Joseph Smith översatte Mormons bok, som vi använder som helig skrift förutom Bibeln.”

När hon tillfrågas vilka egenskaper hon har lärt sig genom boxningen som har hjälpt henne i missionärsarbetet, svarar hon: ”Att göra upp tydliga personliga mål varje dag. Som boxare är jag känd för min fightaranda och jag använder mig också av den som missionär. Mitt mål varje dag är att känna mig tillfreds med mina ansträngningar vid dagens slut.”

När hon å andra sidan tillfrågas hur hennes tro har påverkat boxningen, svarar Sofie: ”Innan jag går in i ringen ber jag alltid en liten bön om styrka. Det har resulterat i många segrar.”

Hennes fokusering ligger för närvarande på missionärsarbetet, men hon är bestämd i sin försäkran om att hon ska återvända till ringen. Hennes dröm: Att bli professionell boxare.