Senaste nytt

Begravningsgudstjänst för President Monson

Begravningsgudstjänsten för president Thomas S. Monson, ledare för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, hålls i konferenscentret på Temple Square fredagen den 12 januari 2018, kl. 12:00 MST.

Begravningsgudstjänsten är öppen för allmänheten för personer som är 8 år och äldre. En allmän visning för alla åldrar äger rum på torsdagen från 9:00 till 18:00 i konferenscentret.

President Monson dog av åldersrelaterade orsaker den 2 januari 2018 i Salt Lake City, vid 90 års ålder. (Läs mer om hans liv här.) Han var den sextonde presidenten under Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas 187-åriga historia och verkade som kyrkans president från den 3 februari 2008.

De som vill närvara vid begravningsgudstjänsten i konferenscentret (som rymmer 21 000 personer) måste vara på plats senast 11:30. Sittplatserna är onumrerade och det är ”först till kvarn” som gäller. Det finns också sittplatser med storbildsskärm som följer gudstjänsten i de närbelägna Tabernaklet, Assembly Hall och konferenscentrets teatersalong.

Begravningsgudstjänsten direktsänds via MormonNewsroom.org, LDS.org (engelska, spanska och portugisiska), KSL TV, KSL TV appen, BYUtv, BYUtv Global, KBYUtv Eleven, BYUtv International, Mormon Channel, Canal Mormón (spanska) och via kyrkans satellitsystem. Dessutom sänds gudstjänsten via radio på KSL Radio och BYU-Radio.

En privat gravsättning sker sedan på en kyrkogård i Salt Lake City.

Kondoleanser kan framföras på president Monsons Facebook-sida eller mejlas till condolences@ldschurch.org.

I stället för blommor kan bidrag skickas till kyrkans humanitära hjälpfond eller kyrkans allmänna missionärsfond på give.lds.org/monson.