Nyhetsrummet Blogg

Att möta Jesu Kristi evangelium blev en nystart i Armins liv

Man kan inte undgå att lägga märke till att Armin Rezadoust i Sundsvall har en inre glöd. Genom sitt medlemskap i kyrkan har han fått en nystart i livet och även upptäckt att Jesu Kristi försoning ger möjligheter till en nystart om och om igen.

Han föddes som muslim i Iran. Som barn hade han djupt andliga upplevelser som ledde till att han fick ett personligt förhållande till en kärleksfull Gud. Men religionsundervisningen i skolan målade upp en bild av en fördömande Gud som ständigt stod redo med piskan för att straffa människor som begick misstag. Han såg också hur människor tog på sig uppgiften att peka ut andras synder och straffa dem.

Som tonåring började Armin fundera alltmer över religion, och över skillnaderna mellan det han fick lära sig om en hård Gud och sina egna upplevelser av en kärleksfull och nåderik Gud. På nätet började han söka information om andra religioner, som kristendom, bahá´í och buddhism. Han ville veta vad syftet var med vår tillvaro, om det fanns någon mening med vårt liv på jorden och varför det inte verkade finnas någon profet på jorden i vår tid. Han fick svar till viss del, lite här och lite där, men ingen verkade ha hela bilden. Det var en svår tid då han kände att han började tappa hoppet om att hitta ett sammanhang som kändes rätt.

I maj 2009 hände något som var livsavgörande för honom. Tillsammans med sin mamma reste han till Sverige för att besöka släktingar. I samma veva uppstod politiska oroligheter i Iran och hans politiskt aktive far försvann spårlöst. Armin och hans mamma fick rådet att inte återvända till Iran eftersom det var för farligt för dem.

Han började hjälpa till på en pizzeria i Ånge. En dag kom missionärerna dit för att besöka ägaren, som var medlem i kyrkan. De försökte prata med Armin om Jesu Kristi kyrka. Han trodde att han hade hört det mesta vid det laget, men gav dem ändå en chans. Han började läsa Mormons bok, och en dag uppsände han själv en bön tillsammans med missionärerna i pizzerian. Han bad på det sätt som missionärerna lärt honom, och kände då en brinnande känsla i hjärtat, en stor andlig upplevelse. Han frågade om Guds vilja men förväntade sig inte det tydliga svar som omedelbart kom: ”Jag hör dina böner. Allt det här är sant, det är det här du har letat efter.”

”Jag längtade efter sanningen och fick svar efter svar. När jag 23 år gammal döptes, kändes det som att jag hade kommit hem och hittat människor som trodde som jag.

Jag blev ganska snart engagerad i församlingen och fortsatte lära mig mer och mer, bl a om eviga familjer. Det blev en stor tröst för mig i saknaden av min far. Jag fick tolka gudstjänsterna till persiska för den växande skaran persisktalande medlemmar i Sundsvall, jag undervisade ungdomar om skrifterna och fick mer erfarenhet av allt som tillhör medlemskapet i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Och i allt det här stod mamma vid min sida. Hon blev också medlem i kyrkan.”

Nyligen var drygt 25 persisktalande medlemmar från Sundsvall i templet i Västerhaninge och utförde förrättningar. Armin, som utförde dopen, fick göra det på persiska. Nu ser han fram emot att få översätta undervisningen i templet till persiska. ”Jag har som mål att använda mina språkkunskaper till att hjälpa andra persisktalande att få höra om evangeliet och hitta glädjen i det.”

”Tack vare kyrkan har jag inte bara hittat hem, utan också fått lära känna både mig själv och min kärleksfulle himmelske Fader så mycket bättre. Vi får många motgångar i livet, men att upptäcka Jesu Kristi försoning innebär att förstå att det viktigaste vi kan göra varje gång vi faller är att resa oss upp igen. Vi kan se varje vecka, varje ny dag, varje ny timme som en nystart. Vi får inte tappa hoppet!”

Bläddra bloggen

Om: This blog is managed and written by staff of the Public Affairs Department of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints. The information here is reliable and accurate but should not necessarily be viewed as official statements from the Church. The purpose of this blog is to provide journalists, bloggers, and the public with additional context and information regarding public issues involving the Church. For official news releases and statements from the Church, visit MormonNewsroom.org.

Stilguideanmärkning: Använd kyrkans fullständiga namn när det nämns första gången i artiklar om Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. För mer information om användningen av kyrkans namn, se vår på stilguide nätet. »Stilguide - Om kyrkans namn.