Att ge blod räddar livet på de små

Fira internationella blodgivardagen

Man tänker inte alltid på behovet av bloddonationer förrän man ser en annons från Röda Korset, en affisch om en lokal blodgivarkampanj, eller förrän en anhörig är i behov av en blodtransfusion för att överleva.

Rebecca Waring, en medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i Storbritannien minns det ögonblick då hon förstod att hennes lilla nyfödda bebis, Megan, skulle behöva blod för att överleva.

Trots att hon var fullgången, föddes Megan märkbart underviktig. Megans föräldrar, William och Rebecca Waring fick det mardrömslika beskedet att någonting var fel med deras lilla flicka. En barnhjärtläkare bekräftade att Megan led av ett allvarligt tillstånd känt som Fallots tetrad (TOF). Detta sällsynta tillstånd gör att syrefattigt blod pumpas ut från hjärtat till övriga kroppen.

Waring_family_2021
Familjen Waring; Rebecca (vänster), Megan, Ezekiel, William, och Dylan är medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga i England. Bildkälla: Brett Beresford© 2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

För att åtgärda hjärtfelet skulle Megan behöva en hjärtoperation när hon bara var 4 månader gammal.

Läkarna tog reda på Megans blodgrupp, som var 0 negativ. Eftersom det är en av de mest sällsynta blodgrupperna, och bara finns hos 6,6% av världens befolkning, skickade sjukhuset ut ett samhällsmeddelande där man efterlyste blodgivare med 0 negativt blod.

Familjen Waring och deras församling i kyrkan fastade och bad om att frivilliga skulle lämna blod. Redan nästa dag blev deras böner besvarade när 73 personer utan anknytning till dem svarade på anropet. Rebecca minns de starka känslorna av att se människor strömma till sjukhuset för att hjälpa hennes lilla barn.

”Under en dag kom 73 personer. Några hade bokstavligen rest från till exempel Newcastle, som är 3 timmars bilresa härifrån, bara för att lämna blod”, berättar Rebecca. ”Och jag kunde såklart inte säga: ’Det är min dotter som ni hjälper’, men jag stod vid ingången och såg folk komma in och fråga vart de skulle gå. Och ja, det var verkligen ett enormt stort bönesvar.”

Megan genomgick 14 blodtransfusioner, en för varje timme av operationen. Med hjälp av de frivilliga som lämnade blod blev Megans liv räddat den dagen.

Donerat blod räddar miljoner människors liv, precis som Megans, varje år. Donerat blod används till en mängd olika saker som till traumapatienter, vid förlossningar, anemi, blodsjukdomar, cancerbehandlingar och mycket annat. Statistik från Världshälsoorganisationen (WHO) visar att om man donerar en påse blod kan det rädda livet på upp till tre personer.

Den 14:e juni varje år firar länder runt om i världen den internationella blodgivardagen. Enligt Världshälsoorganisationen är avsikten med dagen att tacka frivilliga, obetalda blodgivare för deras livräddande insats att ge blod och att öka medvetenheten om vikten av regelbundna bloddonationer för att säkerställa kvalité, säkerhet och tillgång på blod för patienter som behöver det.

Familjen Waring ger något tillbaka för att visa sin uppskattning för blodtransfusionerna som räddade Megans liv. Megans pappa och farfar lämnar blod en gång i månaden som ett sätt att ge tillbaka något till samhället som räddare livet på Megan.

Megan_Waring_2021

Tretton år senare finner Megan nöje i många av de saker som vanliga tonåringar gillar, såsom fotboll, tennis och dans. Rebecca älskar att se sin välmående dotter klara av alla de saker som de aldrig trodde att deras lilla sjuka bebis någonsin skulle kunna göra.

”Ibland tittar jag på henne och tänker: Hur gick det här till?” berättar Rebecca. ”Hon gick från att vara en tanig bebis som knappt hade tillräckligt med energi att gråta, till att bli en livskraftig, energisk, underbar person.”

”Man tänker helt enkelt inte på [att ge blod] förrän man själv är den som behöver det eller ens barn är den som behöver det”, säger Rebecca. ”Jag tror inte ens att vi hade haft en tanke på det om vi inte själva hade varit i så desperat behov av det. Så jag tänker att när människor berättar om sina egna upplevelser hjälper det till att öka medvetenheten.   Man kan själv behöva [säkert blod] en dag och det behöver finnas där.”