Återvända missionärer och deras fortsatta kärlek till sitt missionsuppdrag i Europa

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är känd för sin missionsverksamhet. I över hundra år har unga män och kvinnor lämnat sina hem och frivilligt ägnat en period i sina liv åt att tjäna andra och sprida Jesu Kristi evangelium.

Tusentals missionärer har tjänat runt om i Europa och fördjupat sig i det lands kultur där de fått i uppdrag att tjäna. När dessa missionärer återvänder hem bär de med sig en livslång kärlek till de europeiska länderna för resten av livet.

Karen Draudt återvände hem från sin mission i Oslo för över 40 år sedan och drömmer fortfarande om hur hon går nerför kullerstensgatorna och beundrar de färgglada byggnaderna.

Karen Draudt
Karen Draudt säger att hon tänker på Norge hela tiden.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

”Jag älskar allt som har med Norge att göra och är så glad att jag fick möjlighet att tjäna där”, säger Karen Draudt. ”Jag tänker på Norge hela tiden. Det är en del av mitt liv och nu en del av den jag är.”

Hon minns fortfarande med värme folket, musiken, folkdräkterna och rosmålningarna som hon kom att älska. Hennes tid i Norge ledde också till att hon träffade sin make, som hon lärde känna när de pratade om sin gemensamma kärlek till landet. Efter att ha bott i Tyskland i fyra år återvände de till USA och fortsatte införliva olika europeiska kulturella inslag i det dagliga livet.

Kaleb Augat, en annan återvänd missionär, växte upp i USA med att spela fotboll och titta på Bundesliga med sin familj. Hans farföräldrar är från Tyskland så han var van vid att äta tysk mat och följa tyska traditioner. Han uppskattade kulturen, men det var hans kallelse att tjäna som heltidsmissionär i Frankfurt som verkligen fördjupade hans kärlek till Tyskland.

Kaleb Augat
Kaleb Augat på besök i Frankfurt am Main.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

”När jag bodde i Tyskland fick jag större kärlek till landet och utvecklade ett starkt band till folket”, reflekterar Kaleb Augat. ”Medan jag var där blev Tyskland som en del av mig.”

Som tysk fotbollsfan och collegeidrottare kunde han använda sin kärlek till fotboll för att få kontakt med många. Det skapades inte bara ett band på grund av den gemensamma kärleken till fotboll, utan också på grund av samtal om livet och dess mening.

”Min tid i Tyskland öppnade mina ögon för en djupare insikt om vad som gör andra entusiastiska. Jag kunde skapa band som inte bara var på en ytlig nivå. Jag fick insikt om andras utmaningar, motivation, värderingar och prioriteringar”, säger Kaleb Augat. ”När jag ser tillbaka inser jag att träffade en del underbara människor.”

Kaleb Augat har fortfarande kontakt med många av dem han träffade i Tyskland. Han försöker också införliva den tyska kulturen ännu mer i sitt hem genom att prata med sina farföräldrar på tyska och lära sina syskon och kusiner fraser när de tittar på europeiska fotbollsmatcher och följer andra tyska traditioner.

Raya Esplin är ytterligare en av tusentals återvända missionärer som vårdar sitt livslånga band till landet där hon tjänade.

Raya Esplin
Raya Esplin har en djup kärlek till Danmark.2021 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
Download Photo

”Jag försöker behålla Danmark som en viktig del av mitt liv genom att göra sådant som att läsa skrifterna på danska, äta danska maträtter och ha på mig danska kläder”, säger Raya Esplin. ”Jag vill göra allt jag kan för att uppehålla kärleken jag har till Danmark i varje aspekt av livet.”

Många går ut som missionär för att tjäna andra och förändra liv, men oftast återvänder de hem förändrade av länderna där de tjänat och folket som de kommit att älska.

”De ett och ett halvt åren jag tjänade i England kommer alltid att vara dyrbara för mig”, säger återvända missionären Ali Barnett. ”Människorna jag träffade var alla olika, starka och underbara, och tiden jag hade att lära känna dem förändrade mig helt.”

Den inverkan som de europeiska länderna har på missionärerna fortsätter långt efter att de fullbordat sitt tjänande. Även efter att de återvänt hem bär de med sig en kärlek till missionslandet hela livet – det bli en del av den de är.