Vad betyder Allhelgonahelgen för dig?

”I dessa Allhelgonatider tänker jag på mina förfäder och -mödrar. Alla de kvinnor och män som levt och kämpat, skrattat och gråtit, älskat och längtat. Gift sig och fött barn och lämnat över till nästa generation. 1977 föddes jag, med en lång rad förfäder bakom mig. Jag brukar ge mig tid att besöka gravarna till mina närmaste släktingar. De som ligger begravda här i Stockholm på Skogskyrkogården. Det är min mormor Ulla och min morbror Tomas samt min mormors föräldrar Ida och Ture Lindberg. Jag tänder ljus vid deras gravar och tänker på dem en stund. Jag saknar att prata med min mormor.

Vi brukar som familj åka till Österhaninge kyrkogård. Där besöker vi bland annat Leo Walls grav. Vi gör fint och tänder ljus för honom också. Leo var vår trogne hemlärare i flera år tillsammans med Örjan Olsson. Jag minns Leo med värme och glädje. Hans sista tid i livet var det istället vi som besökte honom. Örjan berättade att Leo var rädd att bli bortglömd efter sin död. Just därför känns det extra viktigt att besöka hans grav, för han är inte bortglömd!

För mig är Allhelgona en tid att minnas mina förfäder och en tid att känna tacksamhet. Tacksamhet till Jesus Kristus som genom sin försoning och uppståndelse har gjort det möjligt för oss att få träffa våra nära och kära igen och få lära känna våra förfäder! Det ser jag fram emot!”

Elisabeth Cisternas, Handen

”Allhelgonahelgen för mig är en knutpunkt för att samlas för de som gått vidare på den himmelska resan. Att tända ljus och sköta om deras viloplats. Att ta tid att minnas och glädjas åt tid man delat. Jag ser Allhelgona som en mysig och mystisk tid. En tid att tänka på liv och död, himmel och jord. Vad som betyder något och vad man kan göra för att skapa nya minnen.

Jag brukar besöka min kära mormor Sonjas grav. Hennes stora hjärta och leende har gjort ett otroligt stort avtryck på mig. Det betyder så mycket att få kunna vara där på Allhelgonahelgen och tända ett ljus för min kära mormor och tänka på gamla minnen.”

Steve Morris, Gubbängen

”När hösten lägger sig över Sverige blir vi översköljda med färggranna löv som faller likt ett vattenfall. Vackra färger, höga stövlar och varma tröjor som kramar om. Tända brasors sprakande lågor och känslan av friska vindar som sveper förbi. I allt detta infinner sig Alla Helgons Dag, som är en speciell dag för mig. Det är en tid för reflektion och omfamnande av kärleken. Vördnaden för de som gått bort infinner sig nog som bäst när vi ser tillbaka på minnen som vi har och när vi sedan blickar framåt, med tankar om tacksamhet. Tacksamhet kring den vi är och det som har blivit oss givet via våra förfäders och släktingars ansträngningar och uppoffringar. Tacksamhet kring de möjligheter som vi fortfarande står inför. Jag ser så fram emot att få omfamna dem alla på andra sidan!

Jag anser att det är väldigt passande med just denna tids tradition att dekorera pumpor och placera tända ljus i dem. Våra förfäder önskar oss glädje, och att vi ska få vara tillsammans som familj. Att lustiga ansikten dekoreras in på dessa pumpor är deras sätt att grimasera lite glatt från andra sidan och ta del av glädje och lustigheter tillsammans med oss.

För mig är det också en fin gest att tända ett ljus. För såsom Kristus ger oss liv så ska vi komma ihåg att vi inom den kristna läran står för återställelse och uppståndelse. Ett tänt ljus är ett nytt hopp för den hädangångne. Jag skulle vilja tända alla ljus jag kan för att just Kristi kärlek är för alla. Att vi gemensamt tänder ljus ger oss precis det vi behöver – en omfamnande värme som talar om för oss att Han är nära, och att vi kommer ses igen.”

Nathalie Lyckespira, Handen

”Inför Allhelgonahelgen går vi till vår dotter Madlèns grav på kyrkogården i Västerhaninge och gör den fin till vintern. Madlèn dog för nästan 20 år sedan och vi saknar henne så mycket. Vi är så tacksamma för att vi vet att vi får vara tillsammans igen tack vare det som Kristus gjort för oss.

Det är så vackert på kyrkogården med alla ljusen och vi brukar säga åt våra amerikanska vänner att gå dit på Allhelgonahelgen. Det är lite annat än deras Halloween, som nu blivit vår, och jag är glad att de inte sammanfaller i år. Ibland ligger det en särskild gåva på graven och då vet vi att någon av Madlèns bästa vänner också har varit där och kommit ihåg henne.”

Inger Höglund, Västerhaninge

cemetery.jpg