Det rumnska folket uttrycker sin tacksamhet fr donationer

Av Shaun D Stahle skribent fr Church News BUKAREST, Rumnien --- Nr floden Donau svmmade ver sina brddar tidigt i maj och orsakade den strsta versvmningen p rtionden och frstrde hus och stora jordbruksomrden i Rumnien, kom kyrkans medlemmar och missionrer samman fr att hjlpa och trsta flyktingar. Medlemmar frn fyra av de 22 grenarna i Rumnien och 18 heltidsmissionrer samlades i ett mteshus i Bukarest fr att gra i ordning ver 3 000 hygien- och matpaket. Dessa paket, tillsammans med filtar, brd och vattenflaskor, delades ut till omkring 3 000 flyktingar som befann sig omkring 10 mil sder om Bukarest. Som gensvar uttryckte borgmstaren i Manastirea, en av de drabbade byarna, sin uppskattning i ett brev. Han skrev en dikt och sade sedan: "Ni var nra oss. Ni finns i vrt hjrta och i vr sjl. Ni har visat att ni har funnit receptet p lycka." Kyrkans ledare fick andra brev med lovord och tack frn flyktingar fr den humanitra hjlp de fick den 12 maj. En vecka senare, nr vattnet fortfarande inte hade dragit sig tillbaka och flyktingarna frhindrades att tervnda till sina hem, begrde ldste Steven Johnston, chef fr kyrkans humanitra tjnst i Rumnien, och hans hustru Kris Johnston ytterligare frndenheter.
Detta resulterade i att kyrkan snde mer mat och mediciner till de drabbade mnniskorna i denna sdra region. Nr den andra sndningen mat kom den 18 maj rusade mnga mnniskor som hade blivit bekanta ansikten fr missionrerna dit fr att hjlpa till att lasta av frndenheterna. Barnen fick sm psar med leksaker som donerats av humanitrhjlpmissionrerna. De sade att leksakerna medfrde frtjusta utrop och upplivade deras annars s trista tillvaro. Mnga ldre mnniskor uttryckte sin tacksamhet och sitt hopp med gonen och gav missionrerna och medlemmarna ett bestende intryck av gldje och tillfredsstllelse, enligt seniormissionrerna. --- Shaun Stahle Foto syster Kris Johnston