Det rumänska folket uttrycker sin tacksamhet för donationer

Av Shaun D Stahle skribent för Church News

BUKAREST, Rumänien --- När floden Donau svämmade över sina bräddar tidigt i maj och orsakade den största översvämningen på årtionden och förstörde hus och stora jordbruksområden i Rumänien, kom kyrkans medlemmar och missionärer samman för att hjälpa och trösta flyktingar. Medlemmar från fyra av de 22 grenarna i Rumänien och 18 heltidsmissionärer samlades i ett möteshus i Bukarest för att göra i ordning över 3 000 hygien- och matpaket. Dessa paket, tillsammans med filtar, bröd och vattenflaskor, delades ut till omkring 3 000 flyktingar som befann sig omkring 10 mil söder om Bukarest.

Som gensvar uttryckte borgmästaren i Manastirea, en av de drabbade byarna, sin uppskattning i ett brev. Han skrev en dikt och sade sedan: "Ni var nära oss. Ni finns i vårt hjärta och i vår själ. Ni har visat att ni har funnit receptet på lycka."

Kyrkans ledare fick andra brev med lovord och tack från flyktingar för den humanitära hjälp de fick den 12 maj.

En vecka senare, när vattnet fortfarande inte hade dragit sig tillbaka och flyktingarna förhindrades att återvända till sina hem, begärde äldste Steven Johnston, chef för kyrkans humanitära tjänst i Rumänien, och hans hustru Kris Johnston ytterligare förnödenheter.

Detta resulterade i att kyrkan sände mer mat och mediciner till de drabbade människorna i denna södra region.

När den andra sändningen mat kom den 18 maj rusade många människor som hade blivit bekanta ansikten för missionärerna dit för att hjälpa till att lasta av förnödenheterna.

Barnen fick små påsar med leksaker som donerats av humanitärhjälpmissionärerna. De sade att leksakerna medförde förtjusta utrop och upplivade deras annars så trista tillvaro.

Många äldre människor uttryckte sin tacksamhet och sitt hopp med ögonen och gav missionärerna och medlemmarna ett bestående intryck av glädje och tillfredsställelse, enligt seniormissionärerna. --- Shaun Stahle

Foto syster Kris Johnston