Släkthistoriska biblioteket

FamilySearch äger det största genealogiska biblioteket i världen: Släkthistoriska biblioteket i Salt Lake City i Utah i USA. Den världsberömda anläggningen har gratis inträde och är öppen för allmänheten.

Biblioteket är bemannat med kunniga handledare och volontärer som kan hjälpa nybörjare komma igång med sin släktforskning och hjälpa erfarna släktforskare hitta nya uppgifter. Personalen kan ge förslag på källor till information, svara på frågor om geografi eller språk och ge vägledning i fråga om vilka slags uppteckningar finns för en viss plats och hur man använder dem. Biblioteket erbjuder också kostnadsfria klasser och studiegrupper på plats samt på internet för dem som inte kan resa till Salt Lake City.

Bibliotekets samling innehåller namn på över tre miljarder avlidna personer från över hundra länder. Informationen finns på:

• 2,4 miljoner rullar mikrofilm
  • 727 000 mikrokort
  • 356 000 böcker, periodiska publikationer med mera
  • över 4 500 tidskrifter
  • 3 725 elektroniska resurser.

I allt större omfattning finns detta material också tillgängligt på FamilySearchs webbplats. Uppteckningar som fortfarande bara finns på mikrofilm eller mikrokort finns listade i FamilySearch katalog. Många av dessa kan lånas ut till lokala släktforskningscenter mot en mindre kostnad.

Släkthistoriska biblioteket är en av de populäraste turistmålen i Utah. Tiotusentals människor vallfärdar till anläggningen varje år. De som överväger att besöka Salt Lake City kan hitta mer information om Släkthistoriska biblioteket på FamilySearch.org.