Vgen till framgng

Mnga har tittat p framgng enbart ur ett ekonomiskt perspektiv. Att ha framgng enligt detta snva synstt innebr d att man enbart tittar p de yttre tecknen p vlstnd, och fljaktligen fokuserar man snart helt p materiella godelar eller p tanken att vilja ha dem. Detta leder oundvikligen till avundsjuka, girighet och sjlviskhet.

Det skapar ocks ett enormt avstnd mellan oss och vra medmnniskors behov, ven vr familj, eftersom vi inte lngre anvnder tiden till det som betyder mest, utan till det vi vill ha mest.

Hur r det d med den andliga framgngen?

Vi kan f en klar uppfattning om att vi r vr himmelske Faders barn och att han har en lycksalighetsplan fr oss.

Genom Jesu Kristi frsoning och vr trofasthet kan vi tervnda till honom. Insikten om att han lskar oss och gav oss bud som hjlper oss mta livets svrigheter, gr att vi blir tacksamma fr allt vi har. Ocks nr vi har f materiella godelar knner vi tacksamhet fr det som betyder mest:

vr familj

vrt medlemskap i Herrens kyrka

tempel

budskapen frn de levande profeterna

skrifterna

Det r bara ngra av alla de vlsignelser som vi kan gldjas t under jordelivet. Om vi varje dag lngtar efter att komma nrmare vr himmelske Fader, kar vr nskan att hlla alla buden och fljaktligen vxer vi andligt sett.I Lran och frbunden 29:34 str det: Sannerligen sger jag er drfr att allting r andligt fr mig, och jag har aldrig givit t er ngon lag som var timlig, inte heller t ngon mnniska eller t mnniskobarnen, inte heller t Adam, er fader, som jag skapade.

Tiondelagen handlar om tro, inte pengar. Det r en andlig lag, och nr vi hller den visar det vr andliga styrka och vr omsorg om andras vlfrd. Det r ett uttryck fr vr krlek till Gud och vr tacksamhet fr allt som vi har ftt.

Varje gng jag fyller i min donationstalong fr att ge mitt tionde och andra offergvor till Herren, knner jag stor gldje ver att jag bidrar till att bygga upp Guds rike. Jag vet att jag hjlper dem som har mindre n jag. Framfr allt knner jag att jag verkligen befinner mig p framgngens vg eftersom jag strks andligt och blir mindre beroende av sdant som r timligt, och jag fr strre tro p lftena frn forntida och nutida profeter:

Malaki 3:10.

Fr in allt tionde i frrdshuset, s att det finns mat i mitt hus. Prva mig nu i detta, sger Herren Sebaot, om jag inte kommer att ppna fr er himlens fnster och lta vlsignelse strmma ut ver er i rikt mtt.

[ Jag] uppmuntrar dig att ta emot Herrens inbjudan att prva [honom] i detta. Betala ert tionde. ppna himlens fnster. Ni kommer att vlsignas rikligen fr er lydnad och trofasthet mot Herrens lagar och bud. (ldste Robert D. Hales i de tolv apostlarnas kvorum generalkonferensen i oktober 2002).

Under hela mitt liv har jag tack vare tiondelagen haft en uppskattning fr behovet att gra och hlla en familjebudget, och att p ett vist stt anvnda de resurser vi har vlsignats med. Tack vare den hr lagen har jag vlsignats med att tydligare kunna urskilja vad som r viktigast fr mig och min familj.

Tionde r inte en lag som handlar om pengar utan om tro och tacksamhet, och det r helt visst en lag som leder oss in p framgngens vg. Om detta vittnar jag i Jesu Kristi namn, amen.