Unikt tillflle f professionella relationsrd

Den 18 februari 2005 hade alla vuxna medlemmar privilegiet att under en hel kvll i Gubbngens kapell kunna lyssna och lra av Lasse och Marie Nyln. Lasse och Marie har mngrig, unik erfarenhet av professionell rdgivning till par och familjer i deras relationer, hittills cirka tvtusen familjer, med mlsttningen att familjerna ska fortstta att hlla ihop. De r grundare av Levande Familjer - en kristen organisation som bedriver kostnadsfri familjestdjande verksamhet runtom i Sverige, finansierad helt av frivilliga medel. Levande Familjer har ven rdgivning i moralisk och kristen anda p Internet samt driver "Kubris" (Kristna ungdomars och barns rtt i samhllet), en Internet- och telefonjour fr barn och ungdomar. Lasse och Marie arbetar med iver fr att pverka vra beslutsfattare att ta beslut som p bsta stt gynnar vra familjer och barn. Genom Lasse och Marie startade Levande Familjer hsten 2004 ett projekt i Etiopien. Det r en satsning p att motverka spridningen av aids och HIV genom utbildning av lokala familjeambassadrer, som knackar drr i huvudstaden Addis Abeba och utbildar sina landsmn om hur detta ddliga virus sprids. Det enkla rd som ges fr hur man p bsta stt skyddar sig, r att avst frn utomktenskapliga frbindelser. Paret Nyln r vlknda profiler inom frikyrkokretsar i Sverige. Men de r ven starka personligheter. Lasse var i sin ungdom en framstende slalomkare, och drefter ven Sveriges alpina landslagstrnare. Han r musiker och har spelat in ett antal skivor med framfr allt kristna barnsnger. Lasse och Marie har varit gifta i snart 30 r och har tillsammans tre barn.