Unikt tillfälle få professionella relationsråd

Den 18 februari 2005 hade alla vuxna medlemmar privilegiet att under en hel kväll i Gubbängens kapell kunna lyssna och lära av Lasse och Marie Nylén.

Lasse och Marie har mångårig, unik erfarenhet av professionell rådgivning till par och familjer i deras relationer, hittills cirka tvåtusen familjer, med målsättningen att familjerna ska fortsätta att hålla ihop. De är grundare av Levande Familjer - en kristen organisation som bedriver kostnadsfri familjestödjande verksamhet runtom i Sverige, finansierad helt av frivilliga medel. Levande Familjer har även rådgivning i moralisk och kristen anda på Internet samt driver "Kubris" (Kristna ungdomars och barns rätt i samhället), en Internet- och telefonjour för barn och ungdomar. Lasse och Marie arbetar med iver för att påverka våra beslutsfattare att ta beslut som på bästa sätt gynnar våra familjer och barn.

Genom Lasse och Marie startade Levande Familjer hösten 2004 ett projekt i Etiopien. Det är en satsning på att motverka spridningen av aids och HIV genom utbildning av lokala familjeambassadörer, som knackar dörr i huvudstaden Addis Abeba och utbildar sina landsmän om hur detta dödliga virus sprids. Det enkla råd som ges för hur man på bästa sätt skyddar sig, är att avstå från utomäktenskapliga förbindelser.

Paret Nylén är välkända profiler inom frikyrkokretsar i Sverige. Men de är även starka personligheter. Lasse var i sin ungdom en framstående slalomåkare, och därefter även Sveriges alpina landslagstränare. Han är musiker och har spelat in ett antal skivor med framför allt kristna barnsånger. Lasse och Marie har varit gifta i snart 30 år och har tillsammans tre barn.