nyhetsartikel

Unga mormoner samlas i Danmark för att fira sin gemenskap och tro på Kristus

En kör på 100 kristna ungdomar stod och sjöng nedanför Bertel Thorvaldsens originalstaty ”Kristus” inne i Vor Frue Kirke i Köpenhamn för att vittna om sin tro på Jesus Kristus. De ingick i en grupp på totalt 650 unga ensamstående vuxna som deltog i Festinord, en årlig konferens som anordnas av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga för ungdomar i Skandinavien och Finland. Det här årets evenemang ägde rum den 23 - 28 juli i Farum i Danmark.

Kören framförde ”Han är Guds Son” och ”Jag är Guds lilla barn”, och uppmanade därmed besökarna att begrunda inbjudan som ges av Thorvaldsens Kristus-statys utsträckta armar. Den danske skulptörens staty har en djup innebörd för mormoner, eftersom kopior av statyn finns i åtskilliga av deras byggnader runtom i världen, däribland en kopia på 3,5 meter på Temple Square i Salt Lake City.

Mötet i Vor Frue Kirke blev en historisk händelse då både en av vår kyrkas ledare och en av domkyrkans historiker höll ett gemensamt föredrag om den ursprungliga Kristus-statyn. Matthew O. Richardson, andre rådgivare i Söndagsskolans generalpresidentskap i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och Susanne Torgard förklarade hur Thorvaldsens skulptur av Frälsaren har blivit en symbol för kristen tro och tillbedjan inom både mormoners och lutheraners tro.

Ungdomar från 26 länder deltog i Festinord 2012. I sitt öppningstal uttryckte äldste R. Ingvar Olsson, en sjuttio i kyrkan, sin förhoppning att konferensens ska bygga vittnesbörd, stärka familjer, öka enigheten och främja personlig utveckling. En annan talare, professor Brad Wilcox vid Brigham Young University, inbjöd varje deltagare att “låta rädsla ersättas av tro, tron att Gud verkligen finns, tro på att han har en plan för ditt liv, och tro på att han ska hjälpa dig att bli allt det han vill att du ska vara. Han ska hjälpa dig att bli allt det du kan vara.”