Frldraskap r vrldens strsta utmaning. Faktum r att nr det gller
frldraskap finns det lika mnga uppfattningar om detta mne som det
finns frldrar, men det finns f som gr ansprk p att ha alla svar.
Jag hr frvisso inte till dem.
Jag tycker att det finns fler framstende unga mn och kvinnor ibland
oss just nu n ngon gng tidigare i mitt liv. Detta frutstter att de
flesta av dessa dla ungdomar har kommit frn goda hem och har
hngivna, krleksfulla frldrar. nd anser de mest samvetsgranna
frldrar att de har gjort vissa misstag. Nr jag en gng gjorde en
tankls handling, minns jag hur min mor utropade: Vad gjorde jag fr
fel?
Herren har befallt: Uppfostra edra barn i ljus och sanning.1 Fr mig
finns det ingen viktigare uppgift fr mnniskan. Att vara far eller
mor r inte enbart en stor utmaning utan ocks en gudomlig kallelse.
Det r ett arbete som fordrar helgelse. President David O McKay
(18731970) sade att frldraskapet r det strsta frtroende som ngonsin
getts till mnniskor.2
En stor utmaning
F utmaningar r strre n att vara en god frlder, men samtidigt r det
inte mycket som kan erbjuda strre mjligheter till lycka. Skerligen
kan inget viktigare arbete utfras i denna vrld n att hjlpa vra barn
att bli gudfruktiga, lyckliga, rliga och produktiva. Frldrar kan
inte finna strre gldje n nr barnen hedrar dem och deras
undervisning. Det r frldraskapets hrlighet. Johannes vittnade:
Ingenting glder mig mer n att hra att mina barn lever i
sanningen.3
Att undervisa, uppfostra och utbilda barn krver enligt min sikt mer
intelligens, intuitiv frstelse, dmjukhet, styrka, visdom,
andlighet, uthllighet och hrt arbete n ngon annan uppgift vi kan f
i livet. Detta gller i synnerhet nr den moraliska grunden fr heder
och anstndighet uppluckras omkring oss. Fr att vi ska f ett
framgngsrikt hem mste vrderingar frmedlas, och det mste finnas
regler, normer och bestmdhet. I mnga samhllen fr frldrarna fga std
fr sin undervisning och sitt uppehllande av moraliska vrderingar.
Ett antal kulturer hller p att gra sig av med nstan alla
vrderingar, och mnga
ungdomar i dessa samhllen hller p att bli moraliska cyniker.
Det bsta vi kan gra
Nr hela samhllen frfaller och mister sin moraliska identitet och s
mnga hem splittras, r det bsta vi kan gra att lgga strre vikt vid
undervisningen av den kommande generationen vra barn. Fr att kunna
gra detta mste vi frst och frmst stdja barnens viktigaste lrare.
Dessa r frmst frldrarna och andra slktingar. Den bsta omgivningen
br vara hemmet. P ngot stt mste vi anstrnga oss n mer att strka vra
hem, s att de blir helgedomar till skydd mot den osunda,
genomtrngande moraliska rtan omkring oss. Harmoni, gldje, frid och
krlek i hemmet kan bidra till att ge barnen den inre styrka som
krvs fr att klara av livets svrigheter. Barbara Bush, hustru till
USA:s fre detta president George Bush, sade en gng fljande till
avgngsklasserna vid Wellesley College: Vilken tidslder vi n lever
i, hurdana tiderna n r, r det en sak som aldrig frndras: Fder och
mdrar, om ni har barn, mste dessa komma frst. Ni mste lsa fr era
barn och krama era barn och lska era barn. Er framgng som familj,
vr framgng som samhlle, r inte beroende av vad som sker i Vita
huset, utan vad som sker inom ert hems vggar.4
Av en god far och mor krvs det att han eller hon skjuter upp mnga
av sina egna behov och nskeml till frmn fr sina barns behov. Till
fljd av detta offer utvecklar goda frldrar en del karaktr och lr
sig att tillmpa de osjlviska sanningar som Frlsaren sjlv frkunnade.
Jag har den strsta respekt fr ensamstende frldrar som kmpar och
uppoffrar sig och som frsker hlla samman familjen mot nstan
vermnskliga odds. De br ras och hjlpas i sina hjltemodiga
anstrngningar. Men moderns eller faderns uppgift r mycket lttare nr
det finns tv fungerande frldrar i hemmet. Barn stter ofta bda
frldrarnas styrka och visdom p prov. Fr ett antal r sedan
intervjuades biskop Stanley Smoot av president Spencer W Kimball
(18951985). President Kimball frgade: Hur ofta har ni familjebn?
Biskop Smoot svarade: Vi frsker ha familjebn tv gnger om dagen, men
i genomsnitt blir det en gng om
dagen.
President Kimball svarade: Tidigare kanske det rckte med familjebn
en gng om dagen. Men i framtiden rcker det inte om vi ska kunna
rdda vra familjer. Jag undrar om sporadiska hemaftnar kommer att
frsl i framtiden. Kommer de att kunna ge vra barn tillrcklig
moralisk styrka? I framtiden kanske familjens tillflliga studier i
skrifterna inte rcker fr att bevpna vra barn med den dygd som behvs
fr att st emot det moraliska frfall som rder i deras omgivning. Var
i hela vrlden ska barnen lra sig kyskhet, redbarhet, rlighet och
mnsklig anstndighet, om inte i hemmet? Dessa vrderingar frstrks
naturligtvis i kyrkan, men frldrarnas undervisning r mer
bestndig.
Nr frldrar frsker lra sina barn att undvika fara, duger det inte
att de sger till barnen: Vi r erfarna och kloka och frstr oss bttre
p vrlden. Drfr kan vi g nrmare klippkanten n ni. Hyckleri frn
frldrarnas sida kan gra barnen cyniska och skeptiska till
undervisningen i hemmet. Nr frldrarna till exempel ser filmer som
de frbjuder sina barn att se, minskar frldrarnas trovrdighet. Om
barnen frvntas vara rliga, mste frldrarna vara rliga. Om barnen
frvntas vara dygdiga, mste frldrarna vara det. Om ni vntar er att
era barn ska leva hedervrt, mste ni sjlva leva p samma stt.
vriga vrderingar som barnen br f lra sig r bland annat respekt fr
andra, frst och frmst barnets egna frldrar och slktingar; respekt
fr andra mnniskors trossymboler och patriotism; respekt fr lag och
ordning; respekt fr andra mnniskors egendom; respekt fr auktoritet.
Paulus pminner oss om att barnen frst och frmst (br) lra sig att
visa vrdnad fr sin egen familj.5
Lmplig disciplin
En av de svraste utmaningarna fr frldrar r att fostra barnen p rtt
stt. Barnuppfostran r ngot s individuellt. Varje barn r annorlunda
och unikt. Det som fungerar med det ena barnet kanske inte fungerar
med det andra. Jag vet inte vem som r klok nog att avgra vilken
fostran som r fr strng eller fr eftergiven utom barnens egna
frldrar, som lskar dem allra mest. Det r en frga om bn och
urskillning fr frldrarna. Den vergripande och underliggande
principen mste helt visst vara att barnens fostran mer ska
motiveras av krlek n av bestraffning.
Brigham Young (18011877) gav oss rdet: Om ni mste tillrttavisa en
person, gr det aldrig utan att kunna ge motsvarande trst och
lindring.6 Vgledning och fostran r emellertid ngot oundgngligt fr
uppvxande barn. Om frldrarna inte fostrar sina barn, kommer andra
mnniskor sedan att fostra dem p ett stt som frldrarna inte tycker
om. Utan fostran kommer barnen inte att respektera hemmets regler,
och inte heller samhllets.
En huvudorsak till fostran r att undervisa om lydnad. President
David O McKay sade: I de fall frldrarna inte lyckas lra barnen
lydnad i hemmet, kommer samhllet att krva och att f detta. Drfr r
det bttre att hemmet med dess vlvilja, medknsla och frstelse lr
barnet lydnad istllet fr att hjrtlst verlmna honom t den brutala,
knslolsa fostran som samhllet ger om hemmet inte redan uppfyllt
sina skyldigheter.7
Lr barnen att ta ansvar
Nr vi lr barnen sjlvdisciplin och ansvarsknsla r det viktigt att vi
lr dem arbeta. Under vr uppvxt liknar mnga av oss mannen som sade:
Jag tycker om arbete; det fascinerar mig. Jag kan sitta och titta p
det i timmar.8 De som bst kan lra ut arbetets princip r n en gng
frldrarna sjlva. Fr mig blev arbetet en gldje nr jag frn brjan
arbetade tillsammans med min far, farfar, mina farbrder och mina
brder. Jag var skert ofta till strre besvr n till hjlp, men minnena
r fina och de lxor jag lrde mig r vrdefulla. Barn behver lra sig
ansvarsknsla och sjlvstndighet. Tar sig frldrarna personligen tid
med att visa och frklara, s att barnen enligt Lehis ord kan handla
av sig sjlva, utan att lta sig pverkas?9
Luther Burbank, en av vrldens frmsta trdgrdsexperter, har sagt: Om
vi inte hade gnat vra vxter strre uppmrksamhet n vra barn, skulle
vi nu leva i en djungel av ogrs.10
Barnen har ocks frmnen att ha moralisk handlingsfrihet, genom
vilken vi alla fr mjlighet att framtskrida, vxa och utvecklas.
Samma handlingsfrihet tillter ocks att barnen ibland vljer
sjlviskhet, slseri, njutningslystnad och sjlvfrstrelse. Barn vljer
ofta denna handlingsvg som mycket sm.
Lt de frldrar som varit samvetsgranna, krleksfulla och angelgna och
som har levt enligt rttfrdighetens principer s gott de kunnat,
finna trst i vetskapen om att de r goda frldrar, trots det som ngra
av deras barn har gjort. Barnen sjlva har ansvar att lyssna, lyda
och lra av undervisningen.
Frldrarna kan inte alltid svara fr alla sina barns felaktiga
handlingar, fr de kan inte garantera barnens goda uppfrande.
Enstaka barn skulle till och med stta Salomos visdom och Jobs
tlamod p prov.
De frldrar som r frmgna eller alltfr slpphnta har ofta srskilda
svrigheter. P stt och vis hller somliga barn i dessa omstndigheter
sina frldrar som gisslan genom att lta bli att stdja frldrarnas
regler, tills frldrarna ger efter fr barnens krav. ldste Neal A
Maxwell (19262004) i de tolv apostlarnas kvorum sade: De som gr
alltfr mycket fr sina barn upptcker snart att de inte kan gra
ngonting med sina barn. Vldigt mnga barn fr s mycket gjort fr sig,
att de nstan kncks.11 Det tycks ligga i mnniskans natur att inte
till fullo uppskatta materiella saker som vi inte sjlva har
frtjnat.
Det ligger en viss ironi i att somliga frldrar r s angelgna om att
deras barn ska accepteras av och vara populra bland kamraterna
trots att de r rdda fr att deras barn ska gra samma sak som
kamraterna gr.
I allmnhet r det de barn som fattar beslutet att avst frn
narkotika, alkohol och sex utom ktenskapet, som har tagit till sig
de starka vrderingar frn hemmet som frldrarna efterlevt. Nr de
stlls infr svra beslut, fljer de troligen frldrarnas undervisning
istllet fr kamraternas exempel eller medias spetsfundigheter nr de
glamoriserar alkohol, sex utom ktenskapet, otrohet, orlighet och
andra laster. De r som Helamans tv tusen unga sner, som av sina
mdrar [hade] lrt, att om de icke tvivlade, skulle Gud frlsa dem frn
dden.12 Och de upprepade sina mdrars ord ... och sade: Vi tvivla ej
p att vra mdrar visste det.13
En fast tro p gudomen
Vad som tycks bidra till att befsta frldrarnas undervisning och
vrderingar i barnens liv r en fast tro p gudomen. Nr denna tro blir
en del av deras sjl, fr de inre styrka. Av allt som r viktigt att
lra barnen, vad br frldrarna d vlja? Skrifterna sger oss att
frldrarna ska lra sina barn tro p Kristus, den levande Gudens Son,
dopet och den Helige Andens gva samt lran om omvndelse.14 Dessa
sanningar mste lras ut i hemmet. Skolorna kan inte undervisa om dem
och inte heller fr de ngot std frn regeringen eller samhllet.
Naturligtvis kan kyrkans program vara till hjlp, men den
effektivaste undervisningen sker i hemmet.
Frldrarnas undervisningsstunder behver inte vara stora eller
dramatiska eller kraftfulla. Vi lr oss detta av lromstaren. En
frfattare sade fljande om Frlsaren:
Hela sknheten i Kristi liv r bara den samlade sknheten hos sm
obemrkta vackra handlingar, som nr han talade med kvinnan vid
brunnen; nr han visade den rike unge mannen p den regirighet som
smugit sig in i hans hjrta och utestngde honom frn himmelriket; nr
han lrde en liten skara efterfljare att be; nr han gjorde upp eld
och stekte fisk, s att hans lrjungar kunde f frukost d de kom i
land efter att ha fiskat hela natten frusna, trtta och missmodiga.
Allt detta, frstr ni, belyser verkligen [Kristi] engagemang s
konkret, s fokuserat, s angelget om det lilla.15
Och s r det att vara frlder. Smsakerna r allt det stora som vvs in
i familjevven med tusen trdar av krlek, tro, sjlvdisciplin,
uppoffring, tlamod och arbete.
Det finns ngra stora andliga lften som frldrar kan f. Det r samma
gudomliga lften som gavs till deras stndaktiga frfder som delt hll
sina frbund. Frbund som ihgkommits av frldrar kommer att ihgkommas
av Gud. Barnen kan sledes bli frmnstagare och arvtagare till dessa
stora frbund och lften. Detta sker drfr att de r frbundets
barn.16
Gud vlsigne de kmpande, uppoffrande, hedervrda frldrarna i denna
vrld. M han i synnerhet hedra de frbund som hlls av trofasta
frldrar bland vrt folk och vaka ver dessa frbundsbarn.
SLUTNOTER
- L&F 93:40.
- yrkans presidenters lrdomar: David O McKay, s 157.
- 3 Joh 1:4.
- Text of Mrs. Bushs Speech, Washington Post, 2 jun 1990, del C, s 4.
- 1 Tim 5:4.
- Kyrkans presidenters lrdomar: Brigham Young, s 219.
- The Responsibility of Parents to Their Children (broschyr, inget datum), s 3.
- Jerome Klapka Jerome, The International Dictionary of Thoughts (1969), s 782.
- 2 Nephi 2:26.
- Elbert Hubbards Scrap Book (1923), s 227.
- The Man of Christ, Ensign, maj 1975, s 101.
- Alma 56:47.
- Alma 56:48.
- L&F 68:25.
- Charles Henry Parkhurst, Leaves of Gold (1938), s 177.
- Se 3 Nephi 20:2526; Orson F Whitney, Conference Report, apr 1929, s 110111.
- Sg till familjen att en fristad r en plats dr man r skyddad frn fara eller oroligheter. Be alla rita en bild av hur de tror att en fristad ser ut. Frga dem vad de ritade och varfr det r en fristad. Ls hgt frsta stycket under rubriken Det bsta vi kan gra. Hur kan vrt hem vara en fristad?
- Ls hgt frsta meningen i det hr budskapet. terge sedan vad president Faust sade r ngra av frldraskapets utmaningar. Be familjemedlemmarna ge frslag p hur frldrarna kan mta dessa utmaningar. Vilka rd frn president Faust kan familjen tillmpa under de kommande mnaderna?
- Ls tillsammans avsnitten Lr barnen att ta ansvar och En fast tro p gudomen och gr en lista p vad president Faust sade att barn behver lra sig. Vlj ett eller tv av dessa mnen som ni kan diskutera. Du kan ta med ngra skriftstllen i diskussionen. Br vittnesbrd om vlsignelserna av att undervisa och f lra sig om evangeliet i hemmet.