Tron frodas i arktiskt samhlle

Longyearbyen, som ligger mitt emellan Polcirkeln och Nordpolen, r det strsta samhllet — med cirka 2 000 invnare — p gruppen Svalbard i Norge. Samhllet r belget p Svalbards strsta , Spetsbergen, 90 minuters flygresa norrut frn Troms i norra Norge. Carlos och Emilia Gerez och deras tre barn — Gabriel, Daniela och Helene — flyttade till Norge frn Chile. I Chile bjd medlemmar i kyrkan hem familjen Gerez, delade med sig av evangeliet och presenterade dem fr missionrerna. De dptes i mars 2002. Broder Gerez hade svrt att frsrja sin familj som kock i Chile och fick jobb p Pskn. Dr blev han under en telefonintervju med Church News bekant med en norsk familj vars bt hade gtt snder. Eftersom bde han och de pratade engelska kunde han verstta t dem och hjlpte dem reparera sin bt. Och de inbjd honom att komma till Norge. r 2006 tackade han ja till inbjudan. Han bodde hos dem i Trondheim i sex mnader medan han vntade p att f arbetstillstnd. Under tiden deltog han aktivt i grenen dr och gick ut med heltidsmissionrerna. Han hrde talas om Svalbard som styrdes av Norge men som genom ett internationellt avtal var ppet fr alla nationaliteter. Han skte jobb som kock p en restaurang och fick det. Han tyckte om jobbet men i brjan av sommaren 2007 fick han ett bttre jobb som kock och bitrdande chef fr ktt- och fiskavdelningen i den enda mataffren i Longyearbyen. Samhllet tillhr ett kolgruvedistrikt dr vetenskapliga forskningsexpeditioner utfrs. Det r ocks en turistattraktion. Broder Gerez sger att invnarna kommer frn hela vrlden. Delikatessavdelningen i mataffren dr han lagar mat r populr bland invnarna, och sjlv r han populr eftersom han r en uttriktad, optimistisk och glad person. Fastn invnarna pratar mnga olika sprk, liksom han pratar spanska, frenas de genom engelskan. Invnarna stller ofta frgor om kyrkan, sger broder Gerez. Han hoppas att heltidsmissionrer ngon gng kommer att sndas till Spetsbergen. En kort tid efter det att broder Gerez bytt jobb kom hans familj. Tiden nr de var skilda t var mycket svr fr honom. Han stod fast i sin tro och fick tillstnd att administrera sakramentet till sig sjlv. Det var mycket bttre, sger han, nr familjen hade terfrenats och brjade ha sakramentsmten hemma, efter godknnande av presidenten fr Norgemissionen Oslo, Lynn J Poulsen. Den enda andra medlemmen i kyrkan i Longyearbyen r Keith Larsen, en tervnd missionr frn Idaho. Han r anstlld som hundsldesfrare t turister och r med p sakramentsmtet hemma hos familjen Gerez varje sndag. Frra sommaren hade familjen Gerez en evigt underbar semester, sger broder Gerez. De flg till Stockholm och sg templet dr. Sedan krde de i hyrbil till Trondheim fr att f tempelrekommendationer av sin grenspresident. Drefter kte de till Oslo fr att f dem undertecknade av president Poulsen. De fortsatte till Kpenhamn dr de tog emot sina tempelfrrttningar och beseglades som familj i juli. ”Det var den mest minnesvrda resa vi ngonsin gjort”, sger broder Gerez. Nr det gller seminariet pbrjade Gabriel och Daniela sitt r med religionsstudier fredagen den 22 augusti. De studerar hemma med sin mamma som lrare. Hon arbetade tidigare som grundskolelrare. De trffas varje veckodag efter skolan fastn dagarna blir allt kortare och nr den delen av vintern d det r mrkt 24 timmar om dygnet snart kommer. Undervisningen sker p spanska eftersom de bara har gtt i norsk skola i ett r och inte talar norska flytande n. Broder Gerez sger att han och den yngsta dottern, 12-riga Helene, sitter med p lektionerna. Det blir en speciell familjetid mellan klockan 6 och 7 varje kvll. Emilia lskar att ha familjen samlad och ser fram emot att lra sig mer om Kristus genom Nya testamentet-kursen som studeras i seminariet i r. 16-riga Daniela tycker om att lsa och studera skrifterna. Hon tyckte ocks om sitt sommarjobb i butiken dr hennes pappa arbetar. Skolan r ltt, sger hon, men p skolans exkursioner har lrarna med sig gevr eftersom de faktiskt kan stta p hungriga isbjrnar. Hon tycker absolut inte om den kalla, lnga och mrka vintern. Snart 14-riga Gabriel r en uppmrksam seminarieelev. Han r duktig p naturvetenskap, tycker om att lsa, simma och sitt sommarjobb i mataffren. Broder Gerez sger att familjen kommer att stanna kvar i Longyearbyen tills vidare. Utbildningsmssigt sett tror han att det r den bsta platsen fr barnen. Den europeiska skolan de gr p r utmrkt och avgiftsfri, sger han. Han r medveten om svrigheten med den kalla temperaturen och det arktiska klimatet. De har speciella lampor hemma som simulerar solljus och ger dem den D-vitamindos de behver under den lnga, mrka vintern. De mste ocks vara ihrdiga med att ta andra vitamintillskott och leva ett hlsosamt liv. De trnar ofta i ortens swimmingpool och gym. Deras livsstil r p det stora hela inte s dlig, sger han. Han har bra betalt och de har kabelteve, mobiltelefon och Internet, en srskild vlsignelse eftersom de kan lyssna p generalkonferensen p LDS.org. Ett annat plus r alla vnner familjen har ftt. Broder Gerez sger att de ofta bjuder hem folk.