Trofasta vnner

Vi vet att han lskar alla sin himmelske Faders barn med fullkomlig krlek. Men han frbehller dem som trofast har tjnat honom denna speciella titel. Du kanske minns orden frn 84:e kapitlet i Lran och frbunden: Och vidare sger jag er, mina vnner, ty hrefter skall jag kalla er vnner: Det r ndvndigt att jag ger er denna befallning s att ni blir som mina vnner i de dagar d jag var tillsammans med dem och gick omkring och predikade evangeliet i min kraft (L&F 84:77). Vi blir hans vnner nr vi tjnar andra i hans stlle. Han r det fullkomliga exemplet p det slags vn det r meningen att vi ska bli. Han vill bara sin himmelske Faders barns bsta. Deras lycka r hans lycka. Han knner deras sorg som sin egen eftersom han har betalat priset fr alla deras synder, tagit p sig alla deras sjukdomar, burit p alla deras bekymmer och knt all deras lngtan. Hans motiv r rena. Han sker inget erknnande t sig sjlv utan vill ge all ra t sin himmelske Fader. Den fullkomlige vnnen, Jesus Kristus, r helt osjlvisk nr han erbjuder lycka till andra. Var och en av oss som har ingtt dopfrbundet har lovat att flja hans exempel genom att bra varandras brdor p det stt som han skulle gra (se Mosiah 18:8). Under de nrmaste dagarna fr du mnga mjligheter att vara en vn i hans stlle. ... Ls mer i julis nummer av kyrkans tidskrift Liahona.