Tillkännagivande om långsiktig hjälp till södra Asien

"Allt av bestående värde återuppbyggs" efter det att omedelbar hjälp getts.

I slutet av en lång resa genom de ödelagda områdena i södra Asien sade biskop Richard C Edgley att kyrkan har bestämt sig för att inte bara tillgodose de lidandes omedelbara behov, utan att också hjälpa till med de långsiktiga behoven hos de värst drabbade länderna.

"Vårt syfte blir att sammanföra kyrkans tillgångar och möjligheter med de mest krävande behoven hos folken i de ödelagda områdena", sade han Garry Flake, chef för kyrkan katastrofinsatser, sade att kyrkans ledare styrt kyrkans hjälp med "ihärdighet, intresse och inspiration", och att de klokt nog anser att en del av kyrkans tillgångar kan användas till att "återuppbygga saker av bestående värde".

Ödeläggelsen, sade han till Church News i en telefonintervju från Hong Kong den 11 januari, "trotsar all beskrivning", den är av "bibliska proportioner".

Broder Flake sade att han under alla år som kyrkans representant vid naturkatastrofer "aldrig sett en så omfattande ödeläggelse som denna".

"Vi kommer till områden där allting har utplånats", sade han

Av Sarah Jane Weaver, Church News