Världsberömd kör återvänder till Stockholm under historisk turné

The Tabernacle Choir at Temple Square uppträder vid två tillfällen på Konserthuset Stockholm

STOCKHOLM – För första gången sedan 1982 uppträder The Tabernacle Choir and Orchestra at Temple Square, världsberömd mottagare av flera Emmy® och Grammy® Awards, i Sverige den 27 juni.

Besökarna på Konserthuset Stockholm, med en kapacitet på 1 800 sittplatser, får njuta av två uppträdanden av The Tabernacle Choir at Temple Square, känd för sitt unika sound som skapas av 320 volontärröster. De 65 musikerna i Orchestra at Temple Square, körens egen orkester som helt består av volontärer, ackompanjerar kören. Orkestern firade nyligen 20-årsjubileum. Den framstående kompositören och arrangören av körmusik dr Mack Wilberg leder kören tillsammans med assisterande dirigent dr Ryan Murphy. Körens repertoar innefattar allt från Händel, Gounod och Rossini till amerikansk folkmusik och spirituals. Båda konserterna har samma repertoar och varar strax under två timmar.

Konsertbiljetterna släpps onsdagen den 19 februari klockan 11:00 och kan köpas via Konserthusets webbplats (klicka på biljetter för lördag kl. 14:00 eller biljetter för lördag kl. 20:00.) Biljetter kan också köpas på Konserthusets biljettkontor eller via telefon på 08-50 66 77 88. Biljetterna är tillgängliga för alla 8 år och äldre. Studentrabatt erbjuds.

Körens ”2020 Heritage Tour” tar kören och orkestern till sju städer i fyra nordiska länder – Sverige, Finland, Danmark och Norge – och till Storbritannien. Information om hela turnén, däribland konserterna i Stockholm, finns på thetabernaclechoir.org/tour.

Körens chef Ron Jarrett säger att namnet på turnén pekar på körens ursprung, då många av körmedlemmarna var tidiga medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga med musikalisk talang från Europa.

”Vi står på dessa musikaliska pionjärers axlar, de som skapade ett arv som har haft en positiv inverkan på hela världen. Det är en ära att kunna dela den glädje och frid som körens och orkesterns musik för med sig på några av de platser där det hela började.”

Enade i tro och kärlek till musiken stödjer kören och orkestern kyrkans arbete. Under större delen av tiden som kören funnits har den kallats för Mormon Tabernacle Choir. År 2018 ändrades dess namn till The Tabernacle Choir at Temple Square för att bättre spegla den organisation som sponsrar kören.

The Tabernacle Choir at Temple Square är ambassadör för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. © 2020 Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.