Kyrkan skickar utrustning till Kina som hjälp i arbetet mot coronaviruset

President Nelson tar kontakt för att erbjuda hjälp

I den ökande oron för luftvägssjukdomen coronavirus frågade Russell M. Nelson, president för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, sina gamla vänner i Kina vad de har behov av.

På så sätt fick kyrkan vetskap om behovet av skyddsutrustning vid Shanghai Children’s Medical Center, där lagret har utarmats på grund av utbrottet i Wuhan. I samarbete med Project HOPE tas planer fram för distribution av utrustningen som behövs.

Tillsammans med Project HOPE chartrar man ett plan från Salt Lake City som ska transportera förnödenheterna från biskopens centrala förrådshus i Salt Lake City. Ytterligare en sändning skickas från kyrkans förrådshus i Atlanta. Allt som allt skickas 220 000 andningsmasker, 870 par skyddsglasögon och över 6 500 skyddsoveraller på 79 pallar med medicinsk skyddsutrustning.

I Shanghai hoppas sista dagars heliga volontärer kunna hjälpa till att ta emot och distribuera förnödenheterna till dem som behöver dem.

Jag har haft kontakter med Kinas goda folk i decennier. De är våra kära bröder och systrar, och vi känner oss privilegierade att kunna hjälpa till i något litet mått. Vi ber för dem och vet att Gud välsignar dem. – president Nelson

President Nelson, världskänd hjärtkirurg under större delen av sitt liv, kallades som en kyrkans apostel 1984. Han är välkänd för att ha utfört hjärtkirurgi, bland annat i Kina där han utförde sin sista operation 1985. Genom sitt yrke och sitt tjänande i kyrkan har han skapat varaktiga vänskapsband. ”Jag har haft kontakter med Kinas goda folk i decennier. De är våra kära bröder och systrar”, säger president Nelson, ”och vi känner oss privilegierade att kunna hjälpa till i något litet mått. Vi ber för dem och vet att Gud välsignar dem.”

Coronaviruset upptäcktes först i Hubei-provinsen i Kina, antalet infekterade i landet har nått över 28 000. Utanför Kinas fastland har hundratals fall bekräftats. Regeringar och medborgare i hela världen ökar försiktighetsåtgärderna för att hindra virusets spridning.