Svenska syskon ska sjunga med The Tabernacle Choir!

Två begåvade systrar förbereder sig för en unik livshändelse

Swedish-Sisters

Systrarna Maria Bautista Hagman och Ninni Alatalo Bautista kommer att sjunga tillsammans med The Tabernacle Choir nu i april vid generalkonferensen för Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. De här systrarna, som är nummer tre och fyra av barnen i familjen Bautista i Sverige, valdes ut tillsammans med två andra från området Europa Nord för att sjunga med den världsberömda kören. Totalt har tolv gästsångare inbjudits att sjunga under den årliga generalkonferensen som hålls i Salt Lake City i Utah, USA.

Som barn lärde sig Maria och Ninni om musik av sina föräldrar, som sjöng och spelade instrument tillsammans. Maria minns: ”Varje söndagsmorgon satte pappa på en skiva med Tabernakelkören, och det hördes i hela huset. Jag hade möjlighet att närvara vid ”Musiken och det talade ordet” i Salt Lake en gång, och drömde om att en dag få sjunga där själv. Jag kunde inte föreställa mig att den här möjligheten skulle bli min en dag.”

Savannah Stevenson, en världsberömd Londonbaserad artist, blev ombedd av kyrkan att bjuda in människor till en provsjungning. Hon samlade ihop sina kontakter och skickade ut många inbjudningar via e-post. En del av de inbjudna hade inte de tekniska kvalifikationerna för att delta, och andra var inte riktigt redo att göra det åtagandet. Ninni kontaktade Maria för att se om hon hade blivit inbjuden. Det var inte förrän Maria kollade sin skräppostmapp i mejlen som hon hittade en inbjudan att provsjunga, och till sin lättnad såg hon att hon inte hade missat deadlinen för att ansöka.

De gick igenom omfattande intervjuer och bedömningar och provsjöng på nätet innan de utvaldes. Ninni, som är körledare, kompositör och yrkesverksam som artist, minns: ”Jag fick en inbjudan att turnera med en berömd svensk artist i mars, men även om jag gärna hade velat det fick jag känslan av att jag inte skulle göra det. Nu vet jag att om jag hade tackat ja till det jobbet skulle jag inte kunnat ta del av den här möjligheten med The Tabernacle Choir. Jag tror det var den Helige Anden som vägledde mig.”

Systrarna minns när de var ungefär sju och åtta år gamla (det är 15 månader mellan dem) när de tillsammans med fyra andra flickor i deras ålder fick sjunga ’Härlig är jorden’, en älskad sång. Så unga som de var listade de ändå ut hur de skulle sjunga sången i olika stämmor. De har fortsatt hålla ihop med de andra primärflickorna och sjunger fortfarande tillsammans i dag i en grupp som heter ’Unitone’.

Unitone

”Musiken har varit en underbar välsignelse i våra liv. Att spela instrument och sjunga har alltid varit en väsentlig del av vår uppväxt.” Ninni minns att när hon var sex år gammal visade hennes mamma henne var ettstrukna C fanns i noter, och var det fanns på pianot. Hon minns: ”Jag fattade direkt och började lära mig spela. Jag har fått gåvan att kunna läsa noter och förstå dem tydligt. Jag lärde mig spela primärsånger och blev ombedd att spela dem i kyrkan när jag var elva. När jag var 12 eller 13 började jag spela orgel i kyrkan, och vid 15 började jag leda kören.”

Little-Girls

Familjen är en prioritet för dem båda. Maria har tre barn och Ninni har två. Eftersom de kommer från en stor familj med begåvade syskon har de framträtt på många ställen och delat med sig av sin kärlek till musiken. Ninnis och Marias barn lär sig också älska att framträda. Familjen Bautista har uppenbarligen musiken i blodet, och de tillhör alla olika körer och grupper i samhället och kyrkan. När medlemmarna i en grupp som Maria sjunger med fick höra att hon skulle sjunga med The Tabernacle Choir blev de så exalterade för hennes skull. Maria säger: ”Allihop vill lyssna på de möten under generalkonferensen där vi kommer att sjunga. Det blir ett underbart sätt att dela evangeliet med andra som inte är medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.”

Systrarna reser till Utah i mars för att få mer personlig undervisning och vägledning. Det krävs en rigorös övningsperiod för att vara förberedda till konferensen. När de kommer till Salt Lake City avskiljs också varje deltagare som musikmissionär, eftersom ett av målen för The Tabernacle Choir är att dela med sig av evangeliets budskap genom musiken. De ser båda fram emot att ha den här upplevelsen tillsammans. Det blir ytterligare ett unikt musikaliskt minne för en familj som ger glädje i ord och sång.