Strva framt med stndaktighet i Kristus

Omrdespresidentskapets budskap
Av ldste W Craig Zwick

Det fortstter att vara en historisk tid fr kyrkans utveckling och tillvxt i omrdet Centrala Europa. Predika mitt evangelium tillmpas nu till fullo p varje sprk i vrt omrde och medlemmarna och missionrerna arbetar tillsammans fr att n nya niver av dopframgngar i alla vra enheter.

Vr personliga niv av andlig frberedelse nr nya hjder nr vi lser och begrundar Mormons bok varje dag. En levande profet uppmanade var och en av oss att lsa Mormons bok frn prm till prm fre slutet av 2005. Har du uppntt det han bad dig gra?

Ngra av oss har gjort det. Andra har inte uppmrksammat vad president Hinckley har bett oss om.. Fr mnga krvdes en ny beslutsamhet. Genom att lydigt flja president Hinckleys rd fr vi starkare tro och en djupare nskan att flja Frlsarens fredme i att tjna. Det r aldrig fr sent att ndra vra prioriteringar och anpassa dem till de profetiska prioriteringar som president Hinckley uppmanar oss att frst och efterleva. Det innebr bland annat att vi sker visdom frn goda bcker, srskilt Mormons bok.

Nyckeln till vr personliga andliga tillvxt r vr villighet att frndra oss. Nr vi r villiga att ndra vra vanor och verkligen flytta vr fokusering mot det som en levande profet har bett oss om s kommer vi att se omedelbara resultat. Till vrt hjrta och sinne kommer en strre frid som gr oss lyhrda fr den Helige Andens maningar.

Att frmja vr andliga tillvxt r en stndigt pgende process. Det stadkoms inte genom att bara lsa Mormons bok frn prm till prm en gng. Anstrngningen att frndra sig och osjlviskt gna tid till att lsa Mormons bok dagligen r lika viktig som de grundlggande sanningar vi lr oss medan vi lser. Vi upplever ofta andliga stunder nr vi lser ett srskilt skriftstlle eller nr vi fastar och ber med ett visst syfte. Om vi ska kunna uppehlla vr andliga tillvxt mste vi gra en kontinuerlig och medveten anstrngning och ha en uppriktig nskan att utrota den naturliga mnniskan inom oss. Med andra ord br vi inte lta teven eller Internet inkrkta p vr dyrbara tid d vi lser Mormons bok.

Ett tempel byggs ett steg i taget. Processen att f ett godknnande krver tlamod och ihrdighet i utvrderingen av behov och kvalifikationer. Platsen vljs ut och den arkitektoniska utformningen frdigstlls och godknns. Men trots all denna inledande verksamhet har vi nd inget tempel. Utan den inledande anstrngningen blir templet aldrig byggt, men om vi stannar upp vid det hrliga konceptet utan att g vidare med det hrda arbetet att faktiskt f templet byggt s tar allt stopp vid det begreppsmssiga designstadiet.

Vr andliga tillvxt krver ocks mycket arbete utver tanken om vem vi vill bli. Det krvs ihrdiga anstrngningar fr att infrliva varje vrdefull princip som finns i Mormons bok. Det krvs att vi stndigt anstrnger oss fr att lsa och frst och sedan dela med oss av den doktrinra sanning som finns i kapitel tre i Predika mitt evangelium.

Vr andliga tillvxt blir inte fullstndig om vi bara mttar oss med Kristi ord. Vi mste ocks strva framt med stndaktighet i Kristus. Det finns kraft i ordet. Lt Kristi ord rikligt bo hos er med all sin vishet. Undervisa och frmana varandra. (Kol 3:16) Det betyder att vi tillmpar det vi har lst genom att flja Frlsaren och gra de anpassningar i vrt liv som gr att vi blir lika honom.

Jesu Kristi evangeliums uppmuntrande budskap r att vi inte frvntas gra ngra otroliga eller extraordinra stordd, utan i stllet frska gra bttre ifrn oss i dag n vi gjorde i gr. Ibland bestr frbttringen i att beska en mindre aktiv medlem. Andra gnger innebr det att du hjlper en behvande nka i frsamlingen. Det kan ocks innebra att du hjlper missionrerna hlla en grundlggande lektion fr en underskare som bor i ditt omrde. Detta r den stndaktighet som krvs. Det innebr att vi frblir fasta i vr beslutsamhet och trofasthet mot Guds bud, trots frestelser, motstnd och motgngar. Jesaja rder oss: Bana och bered vg! Tag bort sttestenarna frn mitt folks vg! (Jes 57:14)

Drfr msten I strva framt med stndaktighet i Kristus och hava ett fullkomligt klart hopp samt krlek till Gud och alla mnniskor. Om I s strven framt och gldjen eder i Kristi ord samt uthrden intill nden, se, s sger Fadern: I skolen hava evigt liv. (2 Nephi 31:20)